Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Verkeerssituatie op snelweg A50 vraagt om reactie

Bij noodweer stilstaan op de vluchtstrook: mag dat?

12 september 2018

De weersomstandigheden in Nederland kunnen in korte tijd behoorlijk verschillen, bleek deze zomer maar weer. De ene dag was het dik boven de 30 graden, de andere dag hadden we plaatselijk te maken met noodweer. Zo ook in het oosten van Nederland, waar het zó hard begon te regenen, dat meerdere automobilisten op de snelweg A50 bij Ravenstein besloten te stoppen op de vluchtstrook. Maar mag dat eigenlijk wel?

Je ziet het wel eens vaker dat automobilisten bij noodweer stilstaan op de vluchtstrook. Volgens Rijkswaterstaat is het begrijpelijk dat automobilisten zich op de snelweg niet op hun gemak voelen als het zo hard regent, maar de vluchtstrook is volgens de wet alleen bestemd voor noodgevallen, zoals pech of onwelwording. Het antwoord is dus nee.

“Stilstaan op de vluchtstrook brengt ook gevaren met zich mee. Door de regen ben je slecht zichtbaar en andere weggebruikers verwachten niet dat er auto’s op de vluchtstrook stilstaan. Daarnaast kan het zijn dat er al iemand staat, bijvoorbeeld omdat hij pech heeft of omdat er iemand onwel is geworden. Ook dat kan weer gevaarlijke situaties opleveren”, aldus Rijkswaterstaat naar aanleiding van die verkeerssituatie op de snelweg A50.

LEES OOK: Zo werkt de Mitsubishi Multi Around Monitor

Noodweer nu op de snelweg bij afslag ravenstein. #stormchase @Base_Aid @StormchaserNL @Weerplaza pic.twitter.com/tOyuD5sb93

— Paul Scheffers (@paulstyle1) 13 augustus 2018

Kun je een boete krijgen?

De ANWB denkt hier anders over deze situatie. “Als weggebruikers door extreem weer niet meer in staat zijn hun voertuig goed te besturen, is uitwijken naar de vluchtstrook de beste keuze”, zegt een woordvoerder.

Onnodig stilstaan op de vluchtstrook kan een boete van 230 euro opleveren, maar of stilstaan op de vluchtstrook vanwege hevige regenval ook beboet wordt, is onduidelijk. “Onnodig stilstaan op de vluchtstrook mag formeel niet. Maar als het slimmer en veiliger is om te stoppen door weersomstandigheden, gaan we daar niet op handhaven”, laat de Landelijke Eenheid weten.

LEES OOK: 4 voordelen van Mitsubishi’s geavanceerde Super-All Wheel Control

Ook interessant
Kwart Nederlanders heeft last van ‘parkeerschaamte’
Hoe goed ken jij de verkeersregels? Doe de quiz!
Blind Spot Warning: wat is het en hoe werkt het?
Lidar: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Rear Cross Traffic Alert
Rear Cross Traffic Alert: wat is het en hoe werkt het?
Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid