Future mobility

"Praktijktesten met toekomstige technologie zijn essentieel"

Noord-Brabant wordt testomgeving ‘Smart Mobility’

25 augustus 2017

Een aantal snelwegen, provinciale en lokale wegen tussen Helmond, Eindhoven en Tilburg wordt een testomgeving voor toekomstige technologie die het verkeer vlotter, veiliger en duurzamer moeten maken.

Zelfrijdende auto’s, verkeerslichten die communiceren met aankomend verkeer en vrachtwagens die via wifi met elkaar verbonden zijn en in ‘platoons’ rijden, zijn enkele voorbeelden van technische ontwikkelingen die in de praktijk worden getest op openbare wegen in Noord-Brabant.

De zogeheten testomgeving “MobilitymoveZ.NL” bestaat uit een traject van snelwegen, provinciale en lokale wegen tussen Helmond, Eindhoven en Tilburg. Op termijn kan de testomgeving ook uitgebreid worden naar Breda en Den Bosch.

Dit grootschalige project is een initiatief van de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de gemeenten Eindhoven, Helmond en Tilburg. Het gaat hier om een “gecontroleerd en beheersbaar” deel van de openbare weg en het is toegankelijk voor (inter)nationale partijen om nieuwe technieken voor toekomstige mobiliteit te testen.

LEES OOK: Snelweg A50 bij Uden wordt ‘Solar Highway’

Nederlandse mobiliteitssector naar hoger niveau

Het doel is om uiteindelijk de mobiliteitssector in Nederland naar een hoger niveau te tillen en de bereikbaarheid in en tussen steden te verbeteren. Met deze testomgeving wordt het mogelijk om nieuwe technieken in de praktijk in het dagelijks verkeer te testen en te ontwikkelen tot een nieuw product of nieuwe dienst.

Gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant: “We zoeken als overheden naar nieuwe oplossingen die ons helpen bij het verbeteren van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en veiligheid in onze steden. Om die nieuwe mobiliteitsconcepten daadwerkelijk op grote schaal te kunnen introduceren, is testen in de praktijk essentieel. Het feit dat hier getest kan worden op wegen met een verschillend karakter en een ander snelheidsregime maakt deze testomgeving uniek.”

Wist jij dat Mitsubishi Motors druk bezig is met de ontwikkeling van autonome rijsystemen en dat enkele daarvan al geleverd worden in de productiemodellen? En heb je die zelfrijdende Mitsubishi i-MiEV wel eens gezien, die zonder bestuurder in Singapore rondrijdt?

Ook interessant
Lidar: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Rear Cross Traffic Alert
Rear Cross Traffic Alert: wat is het en hoe werkt het?
Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Motors grootste stijger in Europese Unie
Op vakantie? Deze accessoires moet je hebben
Mitsubishi Eclipse Cross head-up display
‘Nederlanders gebruiken rijhulpsystemen te weinig’

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid