Van het circuit naar de straat
Deze 8 racetechnologieën zitten ook in jouw auto!
Al sinds de eerste auto was er de behoefte om te zien wie het snelst was. De ontwikkelingen van raceauto’s en straatauto’s gaan dan ook hand in hand. Op het circuit worden de auto’s tot het uiterste gedreven en alle kennis die daar wordt opgedaan, vindt zijn weg naar de openbare weg. Dit zijn acht voorbeelden.
1. Remschijven
In 1950 verschenen de eerste remschijven, op raceauto’s. Ze zijn krachtiger dan trommelremmen en hebben betere koeling, erg belangrijk bij het racen. Dezelfde voordelen zijn ook de reden dat autofabrikanten straatauto’s uitrusten met remschijven. Trommelremmen worden nog wel veel gebruikt als achterremmen bij kleinere auto’s.
2. Achteruitkijkspiegel
Deze had je waarschijnlijk niet verwacht. In 1911 werden de raceauto’s zo betrouwbaar dat er geen monteur meer met de coureur mee hoefde te rijden om onderweg eventueel de auto te repareren. Deze bijrijder had echter een tweede functie: een extra stel ogen. Hoe wist de coureur nu of er auto’s aankwamen? Uit die noodzaak ontstond de achteruitkijkspiegel.
3. Banden
Raceauto’s vragen het uiterste van hun banden als het gaat om grip en slijtage. De kennis die de ingenieurs hier opsteken, passen ze weer toe op banden voor jouw auto. Bijvoorbeeld de samenstelling van het rubber, of de vorm van het profiel.
4. Aerodynamica
De gevleugelde racemonsters die over het circuit knallen lijken in de verste verte niet op de auto’s die door je straat rijden. Toch hebben de auto’s veel gelijkenissen. Beide vierwielers zijn zo gestroomlijnd mogelijk voor optimale prestaties. Hoe beter de aerodynamica, hoe sneller óf zuiniger de auto is.
5. Veiligheid
Snelheden lopen hoog op in raceauto’s en een ongeluk zit in een klein hoekje. Veiligheid staat dus hoog in het vaandel. Zelfs bij hogesnelheidsklappers stappen de coureurs tegenwoordig vaak ongeschonden uit. En je raadt het al; de straatauto kijkt hierbij af. Kijk maar eens hoe deze coureur ongeschonden uitstapt:
6. Motoren
Die laatste beetjes vermogen uit de motor persen en deze toch zo betrouwbaar maken dat-ie het de hele race volhoudt? Dat kunnen ze als geen ander in de racerij. En van die betrouwbaarheid en efficiëntie profiteer jij weer.
7. Ophanging
Met welke afstelling schaaf je die laatste paar seconden van de rondetijden? Door te testen vinden de monteurs de ideale afstelling van de ophanging. En dan hebben we het nog niet eens over de intense klappen die de veren en dempers moeten opvangen van een rallyauto. Alle kennis van afstelling en betrouwbaarheid komt terug in jouw auto.
8. Lichte materialen
Hoe lichter de auto, hoe zuiniger en sneller hij is. Verschillende composieten, zoals koolstofvezel, lichtgewicht kunststoffen en ijzer met hoge treksterkte, vonden eerst hun weg naar de racerij voordat ze terugkwamen in straatauto’s.
Zo zie je maar dat je auto toch best wat weg heeft van een raceauto. Als je je maar niet als een coureur gaat gedragen in het verkeer 😉