Eenvoudig en voordelig alternatief
Duits bedrijf maakt van een lantaarnpaal een oplaadpunt
Steeds meer partijen slaan de handen ineen om de komende jaren honderden oplaadpunten te plaatsen in Europa. Want dat is hard nodig om de uitrol van elektrische mobiliteit te versnellen. Maar volgens Ubitricity kan het veel sneller én goedkoper, zonder belemmering van het straatbeeld.
Ubitricity heeft een eenvoudige manier gevonden om bestaande lantaarnpalen te gebruiken als oplaadpunt voor elektrische auto’s. Lantaarnpalen worden op steeds meer plaatsen voorzien van LED-lampen. Die verbruiken veel minder stroom dan conventionele (natrium)verlichting. De bestaande stroomkabel onder de grond hoeft dus veel minder energie te leveren en heeft dus veel capaciteit over. Die capaciteit kan prima gebruikt worden om elektrische auto’s op te laden.
Zodoende hebben de slimmeriken van Ubitricity een stopcontact voor elektrische auto’s ontwikkeld die eenvoudig is in te bouwen in bestaande lantaarnpalen. Het monteren duurt slechts een half uur en deze oplossing is naar eigen zeggen tien keer goedkoper dan het plaatsen van een nieuw oplaadpunt.
Klinkt als een briljant idee, nietwaar? In Nederland staan naar schatting vier miljoen lantaarnpalen die allemaal zijn aangesloten op het stroomnet. Waarom al die moeite voor een nieuw oplaadpunt als die er in feite al is. Dan hoef je ook niet opnieuw in de grond te graven en wordt het straatbeeld niet ontsierd.
Betaalwijze
Is dat het dan? Niet helemaal. Ubitricity fungeert niet als energieleverancier, maar de stroom moet wel betaald worden. Daarom dien je eerst bij Ubitricity een speciale oplaadkabel te kopen. In de kabel zit de elektronica die normaal in de laadpaal zit. Hiermee wordt exact bijgehouden waar, wanneer en hoeveel stroom wordt afgetapt. Die informatie wordt gekoppeld aan jouw persoonsgegevens en naar de centrale gestuurd, zodat de stroomleverancier weet naar wie de rekening moet.
Het idee van een lantaarnpaal als oplaadpunt is niet nieuw. Het idee van Ubitricity wel. De techniek wordt nu in diverse steden in Europa getest, waaronder in Zeist.
>>ZIE OOK: VIDEO – Outlander PHEV opladen, hoe werkt dat?