INVECS III CVT

Zuiniger, comfortabeler en makkelijker

6 voordelen van Mitsubishi’s slimme CVT-automaat

31 augustus 2017

Automaat rijden wordt steeds populairder. Voorheen werd het vooral gezien als iets voor ouderen, maar tegenwoordig zijn auto's met een automatische versnellingsbak ook populair onder jonge automobilisten. Het is niet alleen prettig en comfortabel rijden, ook bieden deze transmissies steeds meer voordelen ten opzichte van handgeschakelde varianten. Zo ook bij de CVT-automaat van Mitsubishi Motors.

De automaatversies van de nieuwste Mitsubishi Space Star en Outlander zijn voorzien van de zogeheten INVECS-III transmissie. Het gaat hier om de derde generatie van het “Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System” dat in 1992 voor het eerst in een Mitsubishi werd toegepast. Behalve dat de techniek en de software in een kwart eeuw aanzienlijk zijn verbeterd, is de nieuwste versie van INVECS ook voorzien van een Continu Variabele Transmissie (CVT).

1 – Altijd de beste overbrengingsverhouding

Een belangrijke eigenschap van een CVT-automaat is dat de versnelling traploos is. Er zijn geen vaste versnellingen die gekozen worden. De overbrenging is variabel zonder schakelmomenten. De slimme software van INVECS-III bepaalt op basis van de snelheid en het rijgedrag van de bestuurder altijd de beste overbrengingsverhouding. De intelligente automaat kan de motor continu en bij elke snelheid het toerental laten draaien waarbij het verbruik zo gunstig mogelijk is.

2 – Comfortabel en krachtig

Doordat de CVT-automaat niet voelbaar schakelt en bij hogere snelheden een zo laag mogelijk toerental aanhoudt, draagt deze transmissie bij aan het rijcomfort en het lage geluidsniveau in het interieur van de Mitsubishi. Tegelijkertijd zorgt het planetair tandwielstelsel van de CVT voor een krachtige acceleratie bij lage snelheden.

3 – Koppelomvormer

De automaat van Mitsubishi is voorzien van een koppelomvormer, gevuld met vloeistof. Die zorgt ervoor dat een hoger koppel naar de wielen gestuurd wordt dan de motor levert. Ook worden torsietrillingen gedempt en belasting in de transmissie verlaagd.

Samen met een bepaalde mate van slip die de koppelomvormer mogelijk maakt, kun je soepel optrekken vanuit stilstand. Op hogere snelheid zorgt de slip echter voor hoge wrijvingsverliezen. Daarom zorgt het brein van INVECS-III dat al bij lage snelheden de ‘lock-up functie’ wordt geactiveerd om wrijvingsverliezen tegen te gaan.

Mitsubishi INVECS-III CVT

4 – Geen kruipneiging bij stilstand

De kruipneiging is een belangrijk voordeel van een automaat. Vooral tijdens filerijden en parkeren is het prettig als je alleen het rempedaal zachtjes hoeft te bedienen. Maar die kruipfunctie heeft een nadelig effect op het brandstofverbruik. Normaal gesproken als je met de rem ingetrapt stilstaat, bijvoorbeeld bij een stoplicht, probeert de auto constant weg te rijden. Hij is continu aan het ‘pushen’ en dat kost extra brandstof.

Niet bij de INVECS-III CVT van Mitsubishi, want bij stilstand wordt de transmissie automatisch losgekoppeld van de aandrijving. Dat heft de kruipneiging op en voorkomt onnodige brandstofverspilling. Hetzelfde effect als je de versnellingspook in ‘N’ (neutral) zet, maar dan met een snellere reactie en zonder dat je zelf iets hoeft te doen.

5 – Berg- en sportstand

Ander voordeel van de CVT-transmissie: de bestuurder heeft de beschikking over een speciale L-stand voor in de bergen. Deze modus maakt het makkelijker bij bergopwaarts rijden, terwijl in de afdaling sterker op de motor wordt afgeremd.

De Space Star heeft tevens een Ds-stand. In deze sportmodus maakt de motor meer toeren en wordt hij net even wat feller voor een sportiever rijgedrag. In de Mitsubishi Outlander kun je ook handmatig ‘schakelen’ via flippers aan het stuurwiel. In dit geval functioneert de CVT als een zestrapsautomaat dankzij de voorgeprogrammeerde overbrengingen.

6 – Zuiniger dan handgeschakelde versnellingsbak

De belangrijkste eigenschap van de INVECS-III CVT-automaat is de hoge mate van efficiency. Het is een intelligent stukje techniek die rekening houdt met het rijgedrag van de bestuurder. De versnellingsbak is compacter en lichter dan een conventionele handgeschakelde of automatische transmissie. Hij kiest continu de beste overbrengingsverhouding en verbruikt niet onnodig veel brandstof bij stilstand.

Dat zorgt er allemaal voor dat de Mitsubishi Space Star met CVT-automaat zuiniger uit de bus komt dan dezelfde auto met handgeschakelde bak. Volgens de officiële NEDC-testmethode bedraagt het verschil 0,3 l/100 km. Geen vetpot, maar het zegt wel veel over het innovatieve karakter van Mitsubishi’s INVECS-III CVT-automaat.

De Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec benzineversie wordt standaard geleverd met de CVT en is niet beschikbaar met handbak. Dat geldt overigens niet voor de dieselversie, die bovendien optioneel geleverd wordt met een conventionele automaat.

Mitsubishi INVECS-III CVT

Ook interessant
Mitsubishi Dendo Drive House
DENDO DRIVE HOUSE: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Eclipse Cross Red Diamond
Wat maakt de lakkleur Red Diamond zo bijzonder?
Outlander PHEV opladen
Laden in het buitenland? Laat je niet verrassen door de rekening!
Wat is een standkachel en hoe werkt het?
Automatische ‘niet storen-functie’ voor tijdens autorijden: handig?
Verplicht geluid voor elektrische auto’s, goed idee?

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid