Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Ingenieuze modellen ontworpen volgens strikte regels.

Waarom breekt de ‘kei-car’ niet door in Europa?

26 februari 2020

Net zoals in Europa ieder jaar de 'European Car of the Year' wordt gekozen, kiest ook Japan zijn 'RJC Car of the Year'. Bij de 2019-2020 verkiezing ging de felbegeerde prijs naar de Mitsubishi eK, een zogeheten 'kei-car' die alleen in Japan verkocht wordt. Maar waarom zien we deze doordachte modellen niet in Europa?

Wat is een kei-car precies?

De naam kei-car is afgeleid van het Japanse ‘kei jidosha’, dat staat voor ‘lichte voertuigen’. Kei-cars zijn kleine auto’s die voldoen aan strikte regels voor belastingvoordeel en korting op de verzekeringspremie. De kosten liggen hierdoor ongeveer een derde lager dan bij een vergelijkbare auto die niet aan de regels voldoet.

De eerste kei-car wetgeving kwam al in 1949 tot stand. Hierdoor konden niet alleen meer mensen een auto veroorloven, maar kreeg ook de Japanse auto-industrie de wind in de zeilen. Tegenwoordig worden er meer dan 2 miljoen kei-cars per jaar verkocht in Japan, ongeveer 40% van het totaal.

LEES OOK: Ken jij alle speciale kentekens in Nederland? Doe de quiz!

Wat zijn de spelregels?

Een kei-car mag niet langer zijn dan 3,4 meter en niet breder dan 1,48 meter (zonder buitenspiegels). Verder mag de cilinderinhoud van de motor maximaal 660 cc (0,6 liter) bedragen en het motorvermogen niet meer dan 64 pk (47 kW). Binnen dit kader is alles mogelijk.

Ruim zeventig jaar na de invoering van de eerste kei-car regels, zijn kei-cars uitgegroeid tot ingenieuze auto’s, met slimme oplossingen en waarbij alles tot het uiterste is gedreven voor zo veel mogelijk binnenruimte. Daarom zijn ze vaak hoekig en vrij hoog ten opzichte van de breedte. Tegelijkertijd zijn ze uitzonderlijk zuinig dankzij de piepkleine benzinemotor.

De nieuwste kei-car van Mitsubishi Motors, die leverbaar is als eK Wagon en stoere eK X, maakt dermate veel indruk dat die zelfs is verkozen tot ‘RJC Car of the Year 2019-2020’, de belangrijkste autoprijs in Japan.

Waarom niet in Europa?

Kei-cars zien er tegenwoordig niet alleen guitig uit, maar zijn dus ook aantrekkelijk geprijsd, bieden opmerkelijk veel ruimte voor vier personen, zijn makkelijk te parkeren in drukke steden en bieden een extra laag brandstofverbruik. Ideaal toch? Dus waarom worden er – op enkele uitzonderingen in het verleden na – geen kei-cars verkocht in Europa?

Dat heeft dus te maken met de hoge veiligheidseisen die in Europa gesteld worden. Zo’n kei-car met zo goed als geen kreukelzone, voldoet niet aan ‘onze’ eisen. Dus helaas pindakaas. Om diezelfde reden werden in het verleden meer modellen niet op de Europese wegen toegelaten, ondanks verwoede pogingen van fabrikanten.

LEES OOK: Deze Japanse Mitsubishi-fabriek bespaart 1.600 ton CO2 per jaar

Ook interessant
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Mitsubishi Outlander PHEV uitgeroepen tot ‘4WD van het jaar 2020’
BPM-wijziging pakt goed uit voor Mitsubishi Motors
250.000ste Mitsubishi Outlander PHEV is een feit
“Hey Siri, speel Baby Shark op Spotify”
Mitsubishi Space Star en ASX overtuigen in Duits betrouwbaarheidsonderzoek

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid