Fiscale prikkels geen weggegooid geld volgens PBL
Waarom elektrisch rijden gestimuleerd moet blijven
Het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) heeft de gevolgen van een totale omschakeling op elektrisch rijden van personenauto’s in 2050 in kaart gebracht.
De feiten:
- Bij een volledig elektrisch wagenpark daalt de uitstoot van CO2 met minstens 50 %. Bij volledig gebruik van groene stroom is die uitstoot bijna nihil.
- De geluidshinder in steden neemt met ongeveer een 30 % af.
- Elektrisch rijden blijft duur door de batterijkosten. Als je meer dan 20.000 km per jaar in een benzineauto rijdt, kun je goedkoper uit zijn, zeker bij stijgende olieprijzen. Dieselrijders zijn vrijwel altijd duurder uit.
- De schatkist loopt jaarlijks 5 tot 7 miljard euro aan belastinginkomsten mis door de fiscale voordelen voor kopers en rijders van elektrische auto’s.
- De overheid moet de financiële voordelen van elektrisch rijden mee laten wegen. Er is dan bijvoorbeeld minder geld nodig voor geluidswering in steden en de lucht wordt minder vervuild, wat minder luchtweg- en longziektes betekent. Dat scheelt zorgkosten.