Wat gebeurt er met defecte batterijen?
Sinds 2009, toen Mitsubishi Motors met de eerste commerciële elektrisch aangedreven auto kwam, vulden de Nederlandse wegen zich met zo’n 70.000 elektrisch aangedreven auto’s. Zo nu en dan gaat zo’n auto, of de batterij ervan kapot. Hoe gaat de recycling dan in z’n werk?
Zowel dealers als demontagebedrijven hebben te maken met defecte batterijen. Onlangs startte Mitsubishi Motors Nederland een pilot waarbij drie gespecialiseerde dealers defecte componenten van batterijen mogen vervangen. De defecte componenten worden daarna gerecycled. Een demontagebedrijf behandelt bijvoorbeeld auto’s die betrokken zijn geweest bij een ongeval, en verwijdert daarvan de batterij.
Nederlandse expertisecentrum voor recycling ARN faciliteert de verzameling en vervoer van defecte batterijen. Vanuit een centraal punt vervolgen de batterijen hun reis naar een recyclingbedrijf in België, Duitsland of Frankrijk. Het verwerken van de batterijen gebeurt dus niet in Nederland.
Twee methodes
Er bestaan twee methodes voor het recyclen van Li-ion-batterijen. Bij de smelttechniek wordt de batterij omgesmolten zodat de metalen overblijven. De overige materialen van de batterij dienen als brandstof bij deze methode.
Een andere methode is de shred-techniek. In een ruimte gevuld met CO2, en zonder zuurstof, snijdt een soort versnipperaar de batterij aan stukken. De CO2-atmosfeer neutraliseert het lithium in de batterij, waardoor lithiumcarbonaat ontstaat. Bij deze techniek worden ook verschillende materialen als plastic en metalen uit de batterij teruggewonnen.
De andere materialen die bij beide technieken overblijven, vinden een nuttige toepassing in de wegenbouw.
Veiligheidstrainingen
ARN geeft cursussen aan demontagebedrijven om de batterijen veilig te demonteren. Bij een mogelijk onveilige situatie, bijvoorbeeld als de auto zwaar beschadigd is door een ongeval, wordt het demontagebedrijf geadviseerd om de hulp van ARN en/of Mitsubishi in te schakelen. Een beschadigde batterij wordt volledig bedekt met zand tijdens het vervoer, om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Tweede leven
Als batterijen na gebruik nog 60 tot 70 procent van hun oorspronkelijke capaciteit over hebben, dan is dat onvoldoende voor gebruik in een auto. Maar dat biedt volop mogelijkheden voor toepassing in een huiselijke omgeving. Het is dan zonde om de batterij direct te recyclen, vindt ARN. Met het project 2BCycled verkent ARN samen met een aantal partners de mogelijkheden om Li-ion-batterijen van hybride en elektrisch aangedreven auto’s na gebruik nog voor andere doeleinden in te zetten. Een veelbelovende optie is om de betreffende batterijen in te zetten voor bijvoorbeeld stationaire opslag van duurzaam opgewekte energie.