Plug-in toestel van Airbus vliegt elektrisch over Het Kanaal
Vlieg je in 2050 helemaal elektrisch naar je vakantiebestemming?
Airbus vloog pas met de E-Fan, een elektrisch vliegtuig, van Frankrijk naar Engeland. Daarmee zet de vliegtuigfabrikant de eerste stappen voor het vliegtuig van de toekomst.
Tussen de Airbus E-Fan en een elektrisch vliegtuig voor 100 passagiers gaapt nog wel een hele kloof. Toch wil Airbus het vliegtuig van de toekomst in 2050 klaar hebben. De E-Fan is dan ook vooral een studie om te kijken welke materialen nodig zijn. De cabine is bijvoorbeeld volledig van koolstofcomposiet gemaakt om het gewicht laag te houden. De twee 30 kilowatt sterke elektromotoren van de E-Fan krijgen stroom van 120 lithium-ion batterijen. De maximale kruissnelheid bedraagt 219 kilometer per uur.
Hoe ziet het vliegtuig van de toekomst eruit?
De volgende stap is een vierzitter, gebaseerd op hetzelfde concept. Airbus wil in 2030 plug-in hybride vliegtuigen klaar hebben, die elektrisch opstijgen en landen en de rest van de vlucht op biodiesel vliegen. Deze hybride toestellen zijn bedoeld als alternatief voor de kleinere regionale vliegtuigen met een capaciteit van 70 tot 90 passagiers.
Een elektrisch vliegtuig toch dichtbij?
Ook op kleinere schaal is er voor duurzame luchtvaart veel mogelijk, zoals bijvoorbeeld taxiën met een elektrisch aangedreven neuswiel. Dan hoeven de straalmotoren niet te draaien en is er ook geen sleepwagen nodig. Volgens het Duitse Instituut en Ruimtevaart zou dit tot 60 liter kerosine per vlucht kunnen besparen. Airbus kijkt of de elektromotor van dat neuswiel van stroom is te voorzien met een brandstofcel. Die moet dan ook de turbine vervangen die het vliegtuig voorziet van elektriciteit en verwarming als het aan de grond staat. Het toestel is dan volledig emissievrij en veel stiller.
Brandstofceltechnologie
Recent is Airbus een samenwerkingsverband aangegaan met het Zuid-Afrikaanse National Aerospace Centre voor verder onderzoek. Volgens het instituut gaat brandstofceltechnologie de luchtvaartindustrie de komende jaren sterk veranderen.
In potentie kunnen brandstofcellen volgens Airbus bijdragen aan gewichtsreductie van de vliegtuigen, een lager brandstofverbruik en lagere onderhoudskosten. Het enige bijproduct is water. Vliegtuigen zouden daardoor kunnen voorzien in hun eigen waterbehoefte.
Zie jij het zitten om elektrisch naar je vakantiebestemming te vliegen?