Japan ver met supersnelle spoorverbinding
Wil jij in een trein die 603 km/u haalt?
Het is soms lang wachten op de trein. Als die echter met meer dan 600 km/uur door het landschap flitst, is hij het wachten waard.
Je moet alleen wel even naar Japan reizen om daar de trein te pakken. Op 21 april heeft een magneetzweeftrein hier namelijk een recordsnelheid geboekt van 603 km/uur. Hiermee verbrak-ie zijn record van 589 km, dat ook pas een week oud was.
Zweven op magnetische velden
Die razende flitstrein heet Maglev, een afkorting van ‘magnetic levitation’. Magnetische velden houden het hele treinstel een paar centimeter boven zijn betonnen spoor. Hij heeft dus geen wielen. Ook optrekken en afremmen gebeurt met behulp van magnetisme. Er is dus geen rolweerstand, alleen luchtweerstand. Daardoor gaat hij veel sneller dan een ‘gewone’ trein op rails, met minder energie. Dat betekent dus veel sneller treinreizen tegen lagere kosten en met minder impact op het milieu! NS, lezen jullie mee?!
China
De eerste magneettrein werd in 2004 in gebruik genomen in China, tussen de luchthaven en het stadscentrum van Shanghai. Deze TransRapid van Duitse makelij bereikt een top van 430 km/uur en legt het traject van 30 km uur in 7,5 minuten af.
Facts
- 1935: magneettrein uitvinding van Duitse ingenieur H. Kemper
- Jaren zestig: eerste proeven
- 2003: onbemande Maglev haalt 560 km/uur
- 2015: nieuw record Maglev: 603 km/uur
- 2027: eerste lange traject gepland tussen Nagoya en Tokio
- Traject van 340 km
- Reistijd 40 minuten
- 2045: netwerk van magneetsporen in Japan