Staan Japanse onderzoekers voor een doorbraak in duurzame gewichtsreductie?
Auto-onderdelen uit houtpulp sterker en lichter dan staal
Japanse technici zijn al honderd jaar verantwoordelijk voor vele innovaties in de auto-industrie. Uitvindingen waarvan we vandaag de dag met z'n allen profiteren. Nu staan de Japanners opnieuw voor een doorbraak op het gebied van gewichtsreductie.
In de eindeloze zoektocht naar sterkere én lichtere materialen voor de productie van auto’s zijn Japanse onderzoekers van de universiteit van Kyoto uitgekomen bij nano-cellulosevezels uit houtpulp ter vervanging van staal.
Het gewicht van een auto is van grote invloed op het energieverbruik. Doordat de uitstootnormen steeds strenger worden en elektrische auto’s steeds grotere afstanden moeten kunnen overbruggen, worden autofabrikanten gedwongen het voertuiggewicht te verlagen. Tegelijkertijd moeten nieuwe modellen aan steeds strengere veiligheidseisen voldoen, dus het lichtere materiaal mag niet minder sterk zijn.
Slimme Japanners hebben nu een materiaal ontwikkeld dat vijf keer sterker is dan staal, maar ook vijf keer lichter. Het gaat hier om chemisch behandelde nano-cellulosevezels uit houtpulp dat met kunststof is vermengd. Het materiaal is op grote schaal te produceren én bestand tegen temperaturen tot 300 graden Celsius, waardoor het ook voor onderdelen rondom de motor en uitlaat kan worden toegepast.
>> LEES OOK: Amerikaans onderzoek: “Mitsubishi Space Star CO2-vriendelijker dan een Tesla”
Dat extreem lichte auto-onderdelen van houtpulp worden toegepast in plaats van conventioneel staal, is een kwestie van tijd. De komende tijd werken de onderzoekers in samenwerking met Japanse autofabrikanten en toeleveranciers aan de verbetering van het materiaal, maar zeker ook aan het verlagen van de kostprijs. Die ligt nu naar eigen zeggen rond de 9 dollar per kilo, terwijl staal en hoge kwaliteit aluminium ongeveer 2 dollar per kilo kosten. Daarom blijven staal en aluminium voorlopig nog de meest gebruikte materialen in de auto-industrie. Koolstofcomposieten (carbon), een ander bekend en populair materiaal dat lichter en sterker is dan staal, kost momenteel zo’n 10 dollar per kilo om te produceren. Dit materiaal vind je dan ook vooral in dure (sport)wagens.
Mitsubishi Motors investeert al decennialang in de ontwikkeling van lichtgewicht materialen. Mede daardoor behoort de meest recente Mitsubishi Space Star met een leeggewicht van slechts 830 kg tot de lichtste auto’s in zijn klasse. Dat resulteert in een gemiddeld benzineverbruik van 4,1 l/100 km (volgens NEDC-testmethode) en daarmee is de Space Star 1.2 met CVT-automaat een van de zuinigste niet-hybride benzinemodellen op de Nederlandse markt.