Geen dode hoeken meer.
Blind Spot Warning: wat is het en hoe werkt het?
Weet je nog toen je autorijles kreeg? "Over je schouder kijken!", kreeg je vaak te horen. Niet voor niets natuurlijk, want de 'dode hoek' is een van de verraderlijkste dingen als je aan het verkeer deelneemt. Om je daarbij te helpen en de verkeersveiligheid te vergroten, zijn steeds meer modellen van Mitsubishi Motors uitgerust met Blind Spot Warning. Lees hier hoe dit werkt.
Blind Spot Warning
Je kent het wel: je wilt van baan wisselen of afslaan, je kijkt goed in je spiegels en op het laatst moment schiet er toch ineens een auto of fietser voorbij die je niet had gezien. Dat is best even schrikken.
In de auto hebben we allemaal te maken met een ‘dode hoek’. Dat is het deel linksachter en rechtsachter de auto dat je niet in je achteruitkijkspiegel en buitenspiegels ziet. Alleen als je over je schouder naar achteren kijkt, mits het zicht in de auto het toelaat.
Het feit dat je in de spiegels geen verkeersdeelnemers in de dode hoek kunt waarnemen, kan gevaarlijk situaties opleveren. Vooral in druk stadsverkeer met veel fietsers en scooters, en op de snelweg waar met hoge snelheden vaak van baan gewisseld wordt.
Om de verkeersveiligheid te vergroten, worden steeds meer modellen van Mitsubishi Motors geleverd met Blind Spot Warning (BSW). Dit systeem maakt gebruik van radarsensoren aan de achterzijde van de auto die weggebruikers in de dode hoek van de bestuurder detecteren. In dat geval zal een waarschuwingslampje in de buitenspiegel oplichten aan de kant waar de ‘onzichtbare’ weggebruikers zich bevindt.
Als je je knipperlicht aanzet en stuurt om van baan te wisselen terwijl een andere auto op hoge snelheid nadert om jou in te halen, zal ook Lane Change Assist (LCA) een waarschuwingssignaal afgeven. Het systeem anticipeert dus op de rijsnelheid. Zo kun je tijdig reageren om een aanrijding met een andere weggebruiker te voorkomen.
Maar vergeet niet: Blind Spot Warning (BSW) is puur en alleen een hulpsysteem. Het is en blijft van groot belang dat je zelf oplet en goed over je schouder kijkt als je afslaat.
LEES OOK: Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?