Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Geen dode hoeken meer.

Blind Spot Warning: wat is het en hoe werkt het?

13 september 2019

Weet je nog toen je autorijles kreeg? "Over je schouder kijken!", kreeg je vaak te horen. Niet voor niets natuurlijk, want de 'dode hoek' is een van de verraderlijkste dingen als je aan het verkeer deelneemt. Om je daarbij te helpen en de verkeersveiligheid te vergroten, zijn steeds meer modellen van Mitsubishi Motors uitgerust met Blind Spot Warning. Lees hier hoe dit werkt.

Blind Spot Warning

Je kent het wel: je wilt van baan wisselen of afslaan, je kijkt goed in je spiegels en op het laatst moment schiet er toch ineens een auto of fietser voorbij die je niet had gezien. Dat is best even schrikken.

In de auto hebben we allemaal te maken met een ‘dode hoek’. Dat is het deel linksachter en rechtsachter de auto dat je niet in je achteruitkijkspiegel en buitenspiegels ziet. Alleen als je over je schouder naar achteren kijkt, mits het zicht in de auto het toelaat.

Het feit dat je in de spiegels geen verkeersdeelnemers in de dode hoek kunt waarnemen, kan gevaarlijk situaties opleveren. Vooral in druk stadsverkeer met veel fietsers en scooters, en op de snelweg waar met hoge snelheden vaak van baan gewisseld wordt.

Om de verkeersveiligheid te vergroten, worden steeds meer modellen van Mitsubishi Motors geleverd met Blind Spot Warning (BSW). Dit systeem maakt gebruik van radarsensoren aan de achterzijde van de auto die weggebruikers in de dode hoek van de bestuurder detecteren. In dat geval zal een waarschuwingslampje in de buitenspiegel oplichten aan de kant waar de ‘onzichtbare’ weggebruikers zich bevindt.

Als je je knipperlicht aanzet en stuurt om van baan te wisselen terwijl een andere auto op hoge snelheid nadert om jou in te halen, zal ook Lane Change Assist (LCA) een waarschuwingssignaal afgeven. Het systeem anticipeert dus op de rijsnelheid. Zo kun je tijdig reageren om een aanrijding met een andere weggebruiker te voorkomen.

Maar vergeet niet: Blind Spot Warning (BSW) is puur en alleen een hulpsysteem. Het is en blijft van groot belang dat je zelf oplet en goed over je schouder kijkt als je afslaat.

LEES OOK: Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?

Ook interessant
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Waarom de Mitsubishi Outlander PHEV de ideale gezinsauto is
Mitsubishi Motors hoofdsponsor NK Surftour
Waarom de Mitsubishi Remote Control-app een livesafer is
Kwart Nederlanders heeft last van ‘parkeerschaamte’

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid