"Mannen minder geïnteresseerd in producten met ‘groen’ imago"
Elektrische auto’s vooral iets voor vrouwen?
Er wordt al tientallen jaren onderzoek gedaan naar milieuvervuiling op basis van geslacht. En vrijwel alle onderzoekers zeggen hetzelfde: vrouwen zijn milieuvriendelijker, groener, zuiniger, you name it. Beter dan de mannen dus. Dat zou betekenen dat vrouwen zich vaker aangetrokken voelen door een elektrische auto. Maar is dat ook zo?
Het houdt onderzoekers al decennia bezig: zijn mannen of vrouwen vriendelijker voor het milieu? Zij zegt vrouwen, omdat die minder autorijden en minder vlees eten dan mannen. Hij zegt mannen, omdat vrouwen veel meer uitgeven aan kleding en cosmetica. En zo zijn er nog veel meer argumenten te bedenken, maar de vrouwen doen het structureel beter. Althans, als het gaat om gedrag en voorkeur.
Het is al lange tijd bekend dat vrouwen klimaatverandering serieuzer nemen en ook hun zorgen hierover vaker uiten. Ook zijn er verhoudingsgewijs meer vrouwen die vinden dat nieuwsmedia klimaatverandering niet serieus genoeg nemen.
Milieuvriendelijk gedrag wordt over het algemeen beschouwd als vrouwelijk. Als gevolg daarvan zouden mannen vaker wegblijven bij producten die zij als ‘groen’ beschouwen. Mede daarom hebben fabrikanten van elektrische auto’s het steeds vaker over de emotionele aspecten (vermogen, acceleratie) in plaats van het milieuvriendelijke karakter van de auto, om zo meer mannen te triggeren, zeggen onderzoekers.
Maar voordat alle vingers naar de mannen gewezen worden: grotere zorgen worden niet automatisch vertaald naar meer kennis en daadkracht ten aanzien van het milieu. Volgens onderzoekers aan de Harvard University heeft een gelijkwaardig aantal mannen en vrouwen geen idee hoeveel energie het daadwerkelijk verbruikt en bespaart. Noorse onderzoekers die data uit tien Europese landen bestudeerden, kwamen tot de conclusie dat er ook op het gebied van energiebesparing (watergebruik, recycling, etc.) geen verschil te bespeuren is.
Autorijden geeft de doorslag
Dus waar komt het verschil in milieuvervuiling dan wél vandaan? Het antwoord is autorijden. Mannen verbruiken aanzienlijk meer energie (brandstof) dan vrouwen. Als je kijkt naar een doorsnee gezin, is de man bijna altijd de vaste chauffeur, nietwaar? En behalve dat rijden ook vrijgezelle mannen meer kilometers dan vrijgezelle vrouwen. Vrouwen kopen daarentegen meer kleding, voedsel en cosmetica dan mannen, maar niet genoeg om door de mannen te worden verslagen.
Uiteindelijk is de vrijgezelle man verantwoordelijk voor een uitstoot van ongeveer 32 ton CO2 per jaar, ten opzichte van vrouwen die rond de 30 ton per jaar zitten. Het gemiddelde ligt op 23 ton CO2 per jaar per bevolkingshoofd. Als we kijken naar de CO2-uitstoot die puur door het autorijden wordt veroorzaakt, zijn mannen verantwoordelijk voor 13 ton per jaar en vrouwen voor ruim 9 ton.
Gezien het feit dat mannen minder aangetrokken worden door milieuvriendelijke producten, zou je denken dat vrouwen meer interesse tonen in elektrisch rijden. Maar dat is dus niet het geval, blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Alphabet.
Het blijkt niet alleen dat mannen vaker voor een (semi-)elektrische auto kiezen, maar dat ook de helft van de mannen meer dan 20% van alle afgelegde kilometers elektrisch rijdt. Bij vrouwen ligt dit percentage aanzienlijk lager. Die 20% wordt door ongeveer 1 op de 3 vrouwen gehaald. Dus vrouwen, als jullie de mannen voor willen blijven, moeten jullie meer elektrische auto’s kopen. Want het verschil zit ‘m toch vooral in het brandstofverbruik. Lees hier waarom elektrische auto’s zo belangrijk zijn om klimaatverandering tegen te gaan.