Broken car glass

Jaarlijks voor miljoenen kilo’s aan glasafval hergebruikt

Hoeveel gerecyclede autoruiten heb jij in huis?

13 mei 2016

Pats, steentje tegen je voorruit! Ai, dat is schrikken. En al snel heb je een flinke barst te pakken. Tijd voor een nieuwe voorruit. Steenslag is een veelvoorkomende oorzaak van een kapotte autoruit. Alleen al in Nederland worden op jaarbasis miljoenen kilo's (!) aan autoruiten vervangen. Maar wist jij dat die tegenwoordig voor bijna 100% worden gerecycled?

Grote kans dat de vaas op jouw tafel deels van gerecyclede autoruiten is gemaakt, net als de glazen waaruit jij drinkt. En die kans wordt steeds groter nu de inzameling en de verwerking van autoglas efficiënter en effectiever plaatsvindt.

Twee miljoen kilo per jaar

Maltha, naar eigen zeggen de grootste glasverwerker van Nederland, is zelf gestart met het inzamelen van afgedankte autoruiten. Volgens het bedrijf gaat het om circa tweemiljoen kilo glas per jaar. Dat zijn aardig wat ruiten! Het glas dat Maltha inzamelt, wordt direct op innovatieve wijze verwerkt tot grondstof voor nieuwe glasproducten. En omdat de transportwagens niet meer door het hele land van depot naar depot rijden, maar via de efficiëntste route direct naar het recyclingbedrijf, wordt ook nog stevig op CO2 bezuinigt.

Innovatief? Wat dan?

Er is een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de PVB (polyvinylbutyral) in het glas herbruikbaar wordt gemaakt. De PVB-laag tussen de twee glaslagen van een autoruit voorkomt dat het glas verbrijzelt. PVB wordt vooral hergebruikt voor de productie van tapijt. De polymeer vervangt latex en heeft een 80% kleinere CO2-voetafdruk. En omdat ook de PVB wordt gerecycled, wordt een autoruit voor bijna 100% hergebruikt!

Circulaire economie

Dus heb jij een barst in je voorruit en laat je die vervangen, dan weet je dat het glas in recyclede vorm weer bij jouw terecht kan komen. Glas is een monomateriaal dat eindeloos binnen dezelfde verpakkingsketen kan worden hergebruikt. Circulaire economie noemen we dat. Mooi toch?

Ook interessant
Samenwerking Mitsubishi en ABN AMRO voor circulaire groei
Treinspoor
Oude autobanden goed voor onze spoorwegen
car recycle
Waarom is Mitsubishi Motors koploper in recyclen?
Kamikatsu Japan
Hoe een Japans dorp geen afval meer produceert
Dutch Oven braadpan
Bereid je stoofvlees op treinrails van de NS
Bierflesjes van hamsterkooivulling

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid