TNO ontkracht een hardnekkig fabeltje
Je hebt steeds minder redenen om geen (PH)EV te rijden
De eerste volledig elektrisch aangedreven auto verscheen zo’n zes jaar geleden in de vorm van de Mitsubishi i-MiEV. Inmiddels zijn er al duizenden (semi-)elektrische auto’s verkocht en is de geruisloze auto niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Toch zijn er nog wat hardnekkige fabeltjes ten nadele van de uitstootloze auto’s. Gelukkig neemt het TNO weer eentje weg.
Er zijn namelijk nog mensen die beweren dat de uitstootloze voertuigen eigenlijk veel slechter zijn voor het milieu dan auto’s met verbrandingsmotoren. Hoewel de stekkerauto’s lokaal niets uitstoten, zou de productie van de auto en de elektriciteit veel CO2-uitstoot veroorzaken.
In opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ging TNO op onderzoek uit. Het onderzoeksbureau voerde een ‘life cycle’-analyse uit en keek naar uitstoot van het gebruik en productie van het voertuig, de accu’s én de elektriciteit en brandstoffen.
De elektrische auto is altijd beter voor het milieu dan een benzineauto
Het resultaat is positief. Een elektrische auto die volledig rijdt op groene stroom zorgt voor gemiddeld 70 procent minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare auto op benzine. Laad je ‘grijze’ stroom? Dan stoot een elektrische auto nog altijd 30 procent minder CO2 uit. Een plug-in hybride zorgt voor 25 procent minder uitstoot op groene stroom en 15 procent bij grijze stroom.
De vergelijking is vrijwel volledig op praktijkresultaten gebaseerd, en voor plug-in hybrides wordt rekening gehouden met het praktijk-laadgedrag van rijders van PHEV’s.
Laad jij groene of grijze stroom?