Mitsubishi i-MiEV laden

TNO ontkracht een hardnekkig fabeltje

Je hebt steeds minder redenen om geen (PH)EV te rijden

17 augustus 2015

De eerste volledig elektrisch aangedreven auto verscheen zo’n zes jaar geleden in de vorm van de Mitsubishi i-MiEV. Inmiddels zijn er al duizenden (semi-)elektrische auto’s verkocht en is de geruisloze auto niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Toch zijn er nog wat hardnekkige fabeltjes ten nadele van de uitstootloze auto’s. Gelukkig neemt het TNO weer eentje weg.

Er zijn namelijk nog mensen die beweren dat de uitstootloze voertuigen eigenlijk veel slechter zijn voor het milieu dan auto’s met verbrandingsmotoren. Hoewel de stekkerauto’s lokaal niets uitstoten, zou de productie van de auto en de elektriciteit veel CO2-uitstoot veroorzaken.

In opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ging TNO op onderzoek uit. Het onderzoeksbureau voerde een ‘life cycle’-analyse uit en keek naar uitstoot van het gebruik en productie van het voertuig, de accu’s én de elektriciteit en brandstoffen.

De elektrische auto is altijd beter voor het milieu dan een benzineauto

Het resultaat is positief. Een elektrische auto die volledig rijdt op groene stroom zorgt voor gemiddeld 70 procent minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare auto op benzine. Laad je ‘grijze’ stroom? Dan stoot een elektrische auto nog altijd 30 procent minder CO2 uit. Een plug-in hybride zorgt voor 25 procent minder uitstoot op groene stroom en 15 procent bij grijze stroom.

De vergelijking is vrijwel volledig op praktijkresultaten gebaseerd, en voor plug-in hybrides wordt rekening gehouden met het praktijk-laadgedrag van rijders van PHEV’s.

Laad jij groene of grijze stroom?

Ook interessant
Mitsubishi Outlander PHEV V2G-pilot NewMotion
Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel
Mitsubishi e-Evolution-Concept
Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi sterk in toekomstige EV-markt
Mitsubishi Outlander PHEV NewMotion
Verplichte laadpaal bij nieuwbouwwoning: goed idee?
Laadpunt tegel
Amsterdam krijgt 52 extra snelladers
2019 Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV grondig vernieuwd: dit zijn de verschillen
Waarom laadpunten gunstig zijn voor uw bedrijf

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid