Onderzoek: 91 procent rijders enthousiast over hun elektrische auto
Licht op groen: vol gas met je EV!
Het overgrote deel van de rijders van elektrische auto’s is erg enthousiast over elektrisch rijden, en dan vooral over de acceleratie. 91 procent van de gebruikers zegt zelfs nooit meer terug te willen naar een benzine- of dieselauto.
Dat is een van de conclusies van het onderzoek ‘Electric Mobility Charged to Maturity’. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Accenture, Greenflux, Antea Group en de stichting Natuur & Milieu hebben gebruikers van EV’s en PHEV’s, zoals de Mitsubishi Outlander PHEV, aan de tand gevoeld.
Meer dan 80 procent prijst het gebruiksgemak en technische betrouwbaarheid van hun EV of PHEV. Eenzelfde percentage is zeer te spreken over de actieradius van hun auto’s.
Wel meer laadpalen nodig!
Bijna 90 procent van de rijders van volledig elektrische auto’s noemt de dekkingsgraad van laadpunten in Nederland redelijk tot goed, tegen 52 procent van de plug-in hybride rijders. De laatste groep zegt wel meer elektrisch te willen rijden, maar belemmerd te worden door de beperkte laadinfrastructuur.
De meest gehoorde klacht is dat laadpunten vaak bezet zijn. Ook over de technische betrouwbaarheid van laadpunten groeit de ontevredenheid: 58 procent staat hier positief tegenover, tegen 70 procent in 2013. De rijders ergeren zich eraan dat laadpunten regelmatig buiten gebruik zijn.
Andere facts:
- EV’s leggen gemiddeld 63 kilometer per dag af, PHEV’s 74 kilometer
- Gebruik vooral voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten
- Gemiddelde snelheid ligt lager dan bij benzine- of dieselauto’s
- EV-rijders trekken vaker hard op
- EV- en PHEV-rijders anticiperen meer op het verkeer dan vroeger in hun benzine- of dieselauto. Beide groepen doen dat voor een grote elektrische actieradius (63 procent)
- Tweederde van de ondervraagden heeft een tweede auto met verbrandingsmotor thuis; ruim 50 procent geeft aan die niet meer te gebruiken
- De maximaal geaccepteerde loopafstand tot de laadpaal? 10 minuten voor rijders van een PHEV, 15 minuten voor die van een EV
- PHEV-rijders maken van meer verschillende laadpalen gebruik dan EV-rijders
- Extra betalen voor snelladen? Ja, zegt 71 procent van de EV’ers en 51 procent van de PHEV’ers
- Extra betalen voor meer laadgemak? Ja, zegt 45 procent van de EV’ers en 39 procent van de PHEV’ers
- Extra betalen voor 100 procent groene stroom? Ja, zegt 10 procent van alle ondervraagden
Het web-based onderzoek is uitgevoerd in 2014. Er waren meer reacties van EV-rijders dan van PHEV-rijders. Je kan dus zeggen dat dat niet helemaal strookt met de markt, omdat er meer PHEV’s rijden dan puur elektrische auto’s (37.000 om 6.800). De onderzoekers stellen dat de resultaten weliswaar niet volledig representatief zijn, maar wel goed inzicht geven in het gebruik van EV’s en PHEV’s en de wensen op dat gebied.