'Ingrijpende gevolgen voor de mobiliteit en leefomgeving'
Meer behoefte aan eigen auto door coronacrisis
De coronacrisis heeft ingrijpende gevolgen voor onze mobiliteit en er is een groeiende behoefte aan meer individueel vervoer, zoals de auto. Dat blijkt uit een reizigersonderzoek van Maurice de Hond in opdracht van RAI Vereniging. Een groot deel van de traditionele OV-reiziger zegt over te willen stappen naar de auto.
Het onderzoek bevestigt enerzijds dat mensen momenteel massaal thuiswerken en dat een deel dit in de toekomst ook blijft doen. In potentie levert dit een besparing op van ruim 0,4 megaton CO2 per jaar en 10% minder autoverkeer. Anderzijds wijst het onderzoek uit een dat er een groeiende behoefte is aan flexibele mobiliteitsoplossingen en meer individueel vervoer zoals de auto, aangezien de gesloten cabine van auto een ‘veilige omgeving’ is in tijden van een pandemie.
LEES OOK: Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto
Blijvende gevolgen
Als gevolg van de coronacrisis hebben veel mensen het reisgedrag drastisch veranderd. Uit het onderzoek blijkt dat sinds de coronacrisis 56% van de respondenten thuis werkt (was 6%). Een kwart van de automobilisten zegt vaker te blijven thuiswerken, waardoor de filedruk mogelijk blijvend afneemt. Maar er ontstaat er ook een verschuiving tussen vervoersmiddelen.
Van de OV-gebruikers zegt 20% geen gebruik meer te willen maken van het openbaar vervoer bij verdere versoepeling van de coronamaatregelen, maar 52% van de OV-reizigers zegt dit ook in de toekomst te blijven doen. De OV-overstapper kiest daarbij vooral voor de auto (63%). RAI Vereniging benadrukt dat daarmee ook de behoefte aan flexibele mobiliteit toeneemt. Naar verwachting zal de explosieve groei van de Private Lease markt hierdoor verder doorzetten.
Wat is Private Lease?
Private Lease is ideaal voor particulieren die wel willen genieten van een splinternieuwe auto, maar niet het volledig aankoopbedrag willen of kunnen ophoesten. Het is in feite een abonnementsvorm, waarbij je een vast bedrag per maand betaalt voor het gebruik van de auto, volledig afgestemd op jouw wensen en budget. Net als bij je telefoonabonnement.
Alle kosten op het gebied van onderhoud, wegenbelasting, verzekering, pechhulp, banden en afleveringskosten zijn in het maandbedrag opgenomen, behalve de brandstof. Dankzij het Keurmerk Private Lease, opgezet door de Consumentenbond in samenwerking met de autobranche en de Sociaal-Economische Raad (SER), wordt de consument duidelijkheid en bescherming geboden. Meer weten? Bekijk hier de vijf zekerheden van het Keurmerk Private Lease.