mitsubishi-50-jaar-elektrisch

Terugblik op decennialang elektrisch rijden: de Minica EV

Mitsubishi Motors: sinds 1966 ervaring met elektrische aandrijving

20 oktober 2016

Wist jij dat Mitsubishi Motors als eerste fabrikant ter wereld een 100% elektrische auto in serieproductie nam? En dat de Outlander PHEV ’s werelds eerste plug-in hybride SUV én de bestverkochte stekkerauto van Nederland is? Dat is geen toeval, maar het resultaat van decennialang onderzoek. Mitsubishi Motors startte in 1966 al met de ontwikkeling van elektrische voertuigen.

De wereldwijde auto-industrie ziet elektrische mobiliteit als een manier om klimaatverandering tegen te gaan. Maar de uitrol van emissievrije mobiliteit op grote schaal vergt ontzettend veel onderzoek en is vooral heel kostbaar.

Mitsubishi Motors doet al tientallen jaren onderzoek naar elektrisch rijden. Al in 1966 bouwde het merk een elektrisch aangedreven prototype. Behalve de ontwikkeling van de techniek heeft Mitsubishi Motors in al die jaren ook de kosten aanzienlijk weten te reduceren, met als resultaat dat het al langer (semi-)elektrische voor een betaalbare prijs kan aanbieden. De grote, stoere Outlander PHEV bijvoorbeeld, die voor minder dan 45.000 in de prijslijst staat.

1966

In de jaren zestig kochten steeds meer particulieren een auto. Dat ging in de jaren zeventig gepaard met een toenemende verkeersdichtheid in de steden, met verkeersongevallen en files tot gevolg. Bovendien werden de vervuilende uitlaatgassen en geluidshinder belangrijke maatschappelijke problemen.

De emissievrije elektrische auto werd toen al gezien als een maatregel om die problemen het hoofd te bieden. In 1966, vier jaar voordat de auto-afdeling Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zich afsplitste van Mitsubishi Heavy Industries (MHI), werd een overeenkomst getekend met de elektriciteitsmaatschappij Tokyo Electric Power Company om “een elektrisch aangedreven prototype te bouwen en te testen met behulp van verbeterde batterijtechnologie”.

Mitsubishi Minica Van EV

MHI ontwikkelde een prototype met loodaccu’s op basis van de Mitsubishi Minica Van. Na uitgebreide tests leverde het nieuw opgerichte MMC in 1971 tientallen exemplaren aan de overheid en diverse energiebedrijven in Japan. De elektrische auto haalde destijds een topsnelheid van 80 km/u.

De elektrische modellen vielen in de smaak bij de Japanse energiebedrijven. MMC leverde de aandrijftechniek met loodaccumulatoren later ook in de Minicab Van, Minicab Truck en Delica Van. Uiteindelijk bouwde MMC in de jaren zeventig meer dan duizend elektrische voertuigen.

Uiteraard hebben de engineers bij Mitsubishi Motors niet stilgezeten. Behalve in de Outlander PHEV komt het resultaat van decennialang onderzoek ook tot uiting in de eX Concept en GT-PHEV – twee studiemodellen die een voorproefje geven van toekomstige (semi-)elektrische SUV’s.

Ook interessant
Blind Spot Warning: wat is het en hoe werkt het?
2020 Mitsubishi ASX
De nieuwe Mitsubishi ASX: dit is nieuw
Lidar: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Rear Cross Traffic Alert
Rear Cross Traffic Alert: wat is het en hoe werkt het?
Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Motors grootste stijger in Europese Unie

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid