Wetenschappers onderzochten totale uitstoot tijdens gehele levenscyclus
Amerikaans onderzoek: “Mitsubishi Space Star CO2-vriendelijker dan een Tesla”
Elektrische auto's worden per definitie bestempeld als milieuvriendelijk, omdat ze geen uitlaatgassen produceren. Maar is een elektrische auto daarmee per definitie CO2-vriendelijker dan een auto met een conventionele verbrandingsmotor? Volgens het Massachusetts Institute of Technology (MIT) niet. Uit onderzoek blijkt dat een Mitsubishi Space Star zelfs beter scoort dan een Tesla.
Het onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is een vervolg op een eerder onderzoek van de Technisch-natuurwetenschappelijke Universiteit van Noorwegen. Daaruit bleek dat elektrische auto’s tijdens de gehele levensduur niet altijd CO2-vriendelijker zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, omdat je ook rekening moet houden met productie, recycling en de herkomst van de benodigde energie.
Met behulp van data van het Trancik Lab van het MIT is de totale CO2-uitstoot tijdens de levensduur van drie verschillende modellen berekend op basis van 270.000 gereden kilometers. Daaruit blijkt dat een Tesla Model S P100D gemiddeld 226 gram CO2 per kilometer uitstoot. Een BMW 750i xDrive met een 4.4 V8-motor komt uit op gemiddeld 385 gram CO2 per kilometer en een Mitsubishi Space Star (Mirage in de VS) slechts 192 gram CO2 per kilometer.
Die lage CO2-waarde van de Mitsubishi Space Star is niet alleen te danken aan de efficiënte motor, waarmee hij behoort tot de zuinigste niet-hybride benzinemodellen in zijn klasse. Het zegt ook veel over de gebruikte materialen en het productieproces van de Space Star. De CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van de Tesla Model S ligt 2,5 keer hoger. En zoals we eerder schreven, is Mitsubishi Motors koploper op het gebied van recycling. Ook dat weegt mee in de eindscore van het onderzoek.
>>LEES OOK: Waarom elektrische auto’s essentieel zijn in bestrijding klimaatverandering
Geen kwestie van goed of slecht
De onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology benadrukken dat de resultaten niet bedoeld zijn om modellen en aandrijftechnieken tegen elkaar weg te zetten en er direct een stempel op te drukken. De omstandigheden en de gebruikte middelen die van invloed zijn op de CO2-uitstoot in de ‘US midwest’ waar de metingen gedaan zijn, kunnen sterk afwijken van de omstandigheden elders in de wereld. Bovendien is niet gekeken naar de uitstoot van andere schadelijke gassen. De uitkomst is naar eigen zeggen bedoeld als ‘eye-opener’ voor autofabrikanten en beleidsbepalers. De totale CO2-emissie van auto’s wordt veroorzaakt door veel meer dan alleen de uitstoot uit de uitlaat.
Waar komt de stroom vandaan komt voor het opladen van elektrische auto’s en voor de productie van tientallen miljoenen auto’s per jaar? En hoe efficiënt is een autofabriek eigenlijk? En hoe zit het met de productie van tienduizenden lithium-ion batterijen? Dat zijn boeiende onderwerpen voor wetenschappers om uit te pluizen. Nergens in de wereld worden elektrische auto’s onderling vergeleken op wat ze gedurende de levenscyclus nu écht uitstoten.
In een tijdperk waarin steeds meer wordt ingezet op elektrisch vervoer en autofabrikanten plannen maken om miljoenen EV’s op de weg te zetten, is het wel belangrijk om te weten hoe de vork in de steel zit. Elektrische auto’s worden steeds groter, met steeds grotere accupakketten waarmee de auto’s steeds grotere afstanden kunnen overbruggen. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de wereldwijde CO2-uitstoot toeneemt als we massaal elektrisch gaan rijden. Daarom zien we graag meer van dit soort onderzoeken, nietwaar?