Meer CO2-opslag, minder geluidshinder

Rijkswaterstaat wil 100.000 hectare bos langs snelwegen planten

07 november 2018

Als het aan Rijkswaterstaat ligt, wordt de komende jaren 100.000 hectare bos langs snelwegen aangeplant. Het is een mega-operatie, maar er kleven allerlei voordelen aan. Ook op het gebied van CO2-opslag, waarmee een belangrijke bijdrage geleverd kan worden aan het behalen van klimaatdoelen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft met achttien partijen een intentieovereenkomst getekend voor de aanplanting van 100.000 hectare extra bos in Nederland. Daarmee zou het totale bosoppervlakte met ruim een kwart toenemen. Het doel hiervan is om “verschillende maatschappelijke voordelen” te bereiken.

Rijkswaterstaat ziet kansen om al die bomen langs snelwegen en bij verzorgingsplaatsen te planten en schakelde onderzoeksbureau CE Delft in voor een onderzoek naar de kosten en baten. De uitkomsten zijn positief.

De gehele operatie zou ongeveer vijf miljard euro kosten, vooral door de aankoop van landbouwgrond. Maar 100.000 hectare bos neemt zeer veel CO2 op. Zelfs zó veel, dat het bijdraagt aan het behalen van klimaatdoelen en allerlei andere maatregelen hierdoor overbodig worden. Volgens de onderzoekers zou het totale financiële plaatje hierdoor positief uitpakken. “Deze kosten zijn per ton vermeden CO2 lager dan de kosten van uitgespaarde maatregelen die de Nederlandse samenleving zou moeten maken”, staat in het rapport.

Het planten van bomen langs snelwegen zorgt niet alleen voor heel veel CO2-opname, het komt ook ten goede aan natuur en recreatie. De onderzoekers spreken zelfs van positieve welvaartseffecten dankzij minder geluidshinder en een verbeterd uitzicht voor omwonenden, met minder of zelfs geen waardedaling van woningen in de buurt van snelwegen als gevolg. Zowel Rijkswaterstaat als CE Delft benadrukken echter dat er nog geen concrete plannen zijn en er nog veel bestudeerd moet worden.

In het Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2030 bijna de helft (49%) minder broeikasgassen mag uitstoten ten opzichte van 1990. Dat is ruim 40 megaton (40 miljard kilo) minder dan met het huidige beleid al gerealiseerd zou moeten worden. De focus ligt voornamelijk op de uitstoot van koolstofdioxide (CO2). Volgens berekeningen is 100.000 hectare bos goed voor een CO2-opname van 0,5 megaton per jaar in 2030 tot 1,2 megaton per jaar in 2050.

LEES OOK: A6 bij Almere wordt eerste energieneutrale snelweg van Nederland

Ook interessant
Nederlandse snelweg
Nederlandse wegen in top-3 beste ter wereld
Bij noodweer stilstaan op de vluchtstrook: mag dat?
Mitsubishi Space Star 2017
Amerikaans onderzoek: “Mitsubishi Space Star CO2-vriendelijker dan een Tesla”
Verkeer Snelweg Zonnepanelen
Infographic: A6 bij Almere wordt eerste energieneutrale snelweg van Nederland
Snelweg A50 bij Uden wordt ‘Solar Highway’
mitsubishi-ex
Waarom elektrische auto’s essentieel zijn in bestrijding klimaatverandering

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid