Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
solar panel sunset

Snellaadstation uitgebreid met groot batterij opslagsysteem

Hier kun je ook ’s nachts zonne-energie tanken

02 juni 2016

Een elektrische auto opladen met duurzaam opgewekte stroom van zonne-energie is niet nieuw. Maar bij snellaadstation Haarrijn langs de A2 kan dat nu ook ’s nachts! Hier wordt sinds kort zonne-energie opgeslagen in een groot batterijpakket, zodat de duurzaam opgewekte stroom ook beschikbaar is als de zon niet schijnt.

De zonnepanelen op het dak van dit snellaadstation zijn gekoppeld aan een opslagsysteem dat bestaat uit 51 tweedehands accu’s (!) met een gezamenlijke capaciteit van 90 kWh. Het duurt ongeveer twee dagen om het batterijpakket volledig op te laden met zonne-energie. De capaciteit is prima geschikt voor een (PH)EV om in tien minuten circa vijftig kilometer rijbereik bij te laden. Dus ook ’s avonds en ‘s nachts als de zon niet schijnt. En omdat er (nog) niet continu een auto aan de snellader staat, maar het batterijpakket overdag wel continu wordt opgeladen, is er in principe altijd duurzaam opgewekte zonnestroom beschikbaar. Mocht het batterijpakket toch leeg raken, dan wordt automatisch overgeschakeld op het reguliere energienet.

Duurzaam en betrouwbaar

Volgens de exploitant MisterGreen vergroot deze oplossing ook de betrouwbaarheid van de laadinfrastructuur. In Nederland rijden nu zo’n 100.000 (semi-)elektrische auto’s en dat aantal groeit in rap tempo. Maar al die auto’s vragen veel van het elektriciteitsnet. Als bij snellaadstation Haarrijn vier auto’s tegelijk snelladen, ontstaan problemen met de huidige aansluiting tot het net. Voor dit probleem is nu een duurzame oplossing gevonden.

Pieken en dalen

Bovendien kunnen de accu’s pieken en dalen in vraag en aanbod van energie nabij het oplaadpunt opvangen. Daarmee wordt het energienet minder belast, waarvan in feite iedereen in de omgeving profiteert. En dat is wel zo fijn, aangezien het aantal elektrische auto’s én het aantal laadbeurten alleen maar toeneemt. Zouden niet gewoon alle snellaadstations zonnepanelen en een batterij opslagsysteem moeten hebben?

Ook interessant
Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto
Nederland maakt tempo met extra laadpunten
Deze Mitsubishi-fabriek bespaart 1.600 ton CO2 per jaar
Kosten besparen Outlander PHEV
Hoeveel bespaar jij met een Outlander PHEV? Doe de berekening!
Mitsubishi Outlander PHEV NewMotion
Wat kost een eigen laadpaal en hoe snel verdien je die terug?
Gratis opladen met Mitsubishi Outlander PHEV 2019
Elektrische auto opladen in 5 minuten straks mogelijk?

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid