Waarborgen van kwaliteit kenmerkend voor Japans automerk
Terugroepactie getuigt van goede service
Als bij een vliegtuig een onderdeel niet goed functioneert en dit mogelijk ook bij andere toestellen voor problemen kan zorgen, worden alle vliegtuigen teruggeroepen om dit onderdeel zo snel mogelijk te vervangen. En dat juichen we allemaal toe. Mede hierdoor zijn vliegtuigen in de afgelopen decennia uitzonderlijk betrouwbaar en veilig geworden. Maar in de auto-industrie heeft een terugroepactie toch vaak een negatieve lading, terwijl de achterliggende gedachte in feite hetzelfde is.
Waarom een terugroepactie?
Een terugroepactie is nooit leuk, niet voor de klant en niet voor het automerk. De klant moet gedwongen naar de garage en kostbare tijd inleveren. De autofabrikant krijgt te maken met een flinke kostenpost en het op touw zetten van een zogenoemde ‘recall’ is tevens een enorme administratieve operatie.
Toch zijn terugroepacties belangrijk voor Mitsubishi Motors, want de fabrikant hecht veel waarde aan kwaliteit. Als achteraf ontdekt wordt dat een bepaald onderdeel niet voldoet aan de kwaliteitsnormen, kan een terugroepactie georganiseerd worden om dat bij alle verkochte voertuigen te vervangen.
Kan ik nog wel rijden als mijn auto wordt teruggeroepen?
Absoluut! Sterker nog, bij veruit de meeste recalls van Mitsubishi Motors wereldwijd gaat het om een preventieve ingreep. ‘Voor het geval dat’. Bijna iedereen die een brief ontvangt voor een recall, wordt verrast omdat de meesten geen idee hebben dat een onderdeel mogelijk op termijn problemen kan opleveren.
En als je bekijkt voor welke reden een Mitsubishi soms wordt teruggeroepen, kan het ook niet anders. Zo organiseerde Mitsubishi Motors bijvoorbeeld een recall voor de vervanging van een ruitenwisserstang. Die was mogelijk niet voorzien van de juiste pakking, waardoor die op termijn eventueel zou kunnen roesten. Hoe moet je dat nou weten?
LEES OOK: Mitsubishi Eclipse Cross valt geregeld in de prijzen
Typisch Japans
Het streven naar perfectie, desnoods via een terugroepactie voor modellen waarvan er wereldwijd al duizenden op straat rijden, is kenmerkend voor de Japanse auto-industrie. Japanse automerken nemen dit soort zaken zeer serieus en verontschuldigen zich publiekelijk als de hoge kwaliteitsnormen niet in eerste instantie gehaald werden.
Niet voor niets staat Mitsubishi Motors – en Japanse automerken in het algemeen – structureel hoog in wereldwijde betrouwbaarheidsonderzoeken, waaronder die van de Consumentenbond. Ook de standaard garantietermijn van vijf jaar op alle modellen (met uitzondering van de i-MiEV) toont aan dat Mitsubishi Motors service en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan.
Geef gehoor
Mocht jouw auto ooit in aanmerking komen voor een recall en ontvang je daarover bericht, geef er dan gehoor aan. De controle en eventuele aanpassingen worden kosteloos door de dealer uitgevoerd en na afloop wordt de recall officieel afgemeld.
Alle terugroepacties van een automerk worden overigens geregistreerd bij de RDW. De Rijksdienst voor het Wegverkeer ontvangt van de autofabrikant alle informatie over het model dat wordt teruggeroepen, het chassisnummer, het eventuele gevaar en de maatregelen die worden genomen. Deze informatie is voor iedereen toegankelijk en te vinden in het ‘RDW terugroepregister’.
LEES OOK: 5 voordelen van Mitsubishi’s Smartphone Link Display Audio