nutonomy-mitsubishi-i-miev

Elektrische i-MiEV zonder bestuurder ingezet als taxi

Primeur: zelfrijdende Mitsubishi zoeft door Singapore

06 oktober 2016

De eerste zelfrijdende taxi die klanten vervoert is een feit. In Singapore zoeft een aangepaste versie van een Mitsubishi i-MiEV door de straten van een zakendistrict, geheel elektrisch en zonder bestuurder. Het bedrijf NuTonomy is de eerste ter wereld die op deze manier taxiritjes aanbiedt. De zelfrijdende i-MiEV wordt dan ook gezien als een grote doorbraak.

Het gaat om een kleinschalige praktijkproef met zes zelfrijdende auto’s die in een gebied van 6,5 vierkante kilometer rondrijden. Gebruikers kunnen de taxi’s oproepen via een smartphone-app. De elektrische i-MiEV doet alles zelf: sturen, remmen, verkeerssituaties inschatten en inhalen.

“Om op de openbare weg te testen, staan de veiligheidsmarges nu wel wat ruim afgesteld. Maar onze Mitsubishi kan veilig op de weg rijden en aan het rijcomfort gaan we werken”, zegt Doug Parker van NuTonomy. Daarom is de i-MiEV nu nog niet geheel ‘chauffeurloos’. In elke taxi zit een technicus die de prestaties meet voor verdere ontwikkeling van de technologie.

Singapore investeert miljarden in moderne slimme netwerken (smart) en stimuleert bedrijven als NuTonomy. Tevens zijn Singaporese technici hoog opgeleid en de wegen perfect geasfalteerd, dus is de Aziatische dwergstaat de ideale testomgeving voor de zelfrijdende Mitsubishi. Het project moet in 2018 leiden tot een volwaardige vloot van zelfrijdende taxi’s in Singapore, met het uiteindelijke doel om deze toekomstige vorm van transport uit te rollen in andere delen van de wereld.

Volgens NuTonomy kunnen zelfrijdende auto’s verkeersopstoppingen voorkomen en het aantal ongelukken met 90 procent reduceren vergeleken met gewone auto’s. De taxi’s kunnen een groot deel van de auto’s vervangen dat dagelijks in de stad rijdt. En als dan uitsluitend gebruik gemaakt wordt van volledig elektrische auto’s zoals de Mitsubishi i-MiEV, heeft dat grote positieve gevolgen voor onze luchtkwaliteit.

Zie jij je al zitten in een chauffeurloze taxi? Kijk hier hoe dat werkt.

Ook interessant
Blind Spot Warning: wat is het en hoe werkt het?
2020 Mitsubishi ASX
De nieuwe Mitsubishi ASX: dit is nieuw
Lidar: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Rear Cross Traffic Alert
Rear Cross Traffic Alert: wat is het en hoe werkt het?
Adaptive Cruise Control: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Motors grootste stijger in Europese Unie

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid