Compacte SUV een van de veiligste auto's in zijn klasse
Waarom de Mitsubishi Eclipse Cross vijf sterren scoort bij de Euro NCAP-crashtest
Met de introductie van de Eclipse Cross is Mitsubishi Motors een nieuwe weg ingeslagen. De compacte SUV is de eerste van een nieuwe generatie modellen en voorzien van de nieuwste techniek die Mitsubishi Motors te bieden heeft. Ook op het gebied van veiligheid. Wat dit betreft heeft het Japanse merk de zaken uitstekend op orde. Na uitgebreide botsproeven is de Eclipse Cross door het onafhankelijke crashtest-instituut Euro NCAP beoordeeld met het maximaal te behalen aantal van vijf sterren. Lees hier waarom.
Bescherming van volwassenen
Bij de frontale offset-botsing bleef het passagierscompartiment van de Eclipse Cross mooi intact. Daarbij bleken de knieën en dijbenen van zowel de bestuurder als de passagier goed beschermd. Ook bij de frontale botsing over de volledige breedte bleek de bescherming van volwassenen voor- en achter dik in orde.
Bij de aanrijding van opzij en de nog heftigere paaltest was de bescherming van alle kritieke lichaamsdelen goed en behaalde de Eclipse Cross zelfs de maximale score. Verder was Euro NCAP zeer te spreken over de anti-whiplash bescherming voor- en achterin bij een harde botsing van achteren.
Al met al behaalde de Mitsubishi Eclipse Cross een score van 97% voor de bescherming van volwassen inzittenden – de hoogste score van alle in 2017 geteste modellen in de SUV-klasse.
Bescherming van kinderen
Bij de test met twee dummies die een kinderen van 6 en 10 jaar oud simuleren, bleken alle kritieke lichaamsdelen goed van beide dummies goed beschermd bij frontale offset-botsing. Bij de aanrijding van opzij was de bescherming nog iets beter, waardoor ook op dit onderdeel het maximum aantal punten werd gescoord.
De frontairbag aan de passagierszijde kan worden uitgeschakeld om een kinderstoeltje achterwaarts op de passagiersstoel te kunnen plaatsen. Daarbij wordt de bestuurder duidelijk geïnformeerd over de status van de airbag, wat extra punten opleverde. Uiteindelijk kwam op de Eclipse Cross op een puike score van 78% voor de inzittendenbescherming van kinderen.
>> LEES OOK: 4 voordelen van Mitsubishi’s geavanceerde Super-All Wheel Control
Bescherming van voetgangers
Euro NCAP test niet alleen de bescherming van inzittenden bij een aanrijding, maar ook die van voetgangers. Bij het ontwerp van de Eclipse Cross is hiermee al rekening gehouden. De bescherming door de motorkap is op vrijwel elke plek voldoende tot goed. De voorbumper scoorde maximale punten voor zijn bescherming van de benen van voetgangers.
Volgens Euro NCAP reageerde ook het automatische noodremsysteem ‘Forward Collision Mitigation’, dat in elke Mitsubishi Eclipse Cross standaard aanwezig is, adequaat bij de test met voetgangers. Met een score van 80% voor de algehele bescherming van voetgangers presteerde de Eclipse Cross ook in deze categorie beduidend hoger dan alle andere SUV’s, behalve één die hetzelfde percentage behaalde.
Assistentiesystemen
Euro NCAP gaf ook punten voor het feit dat de Mitsubishi Eclipse Cross standaard voorzien is van gordelverklikkers op de zitplaatsen achterin. Een rijstrookassistentiesysteem (Lane Departure Warning) waarschuwt de bestuurder als de auto onbedoeld de rijstrook verlaat, terwijl Blind Spot Waraning waarschuwt voor verkeer in de dode hoek.
Behalve bij lage snelheden (in stadsverkeer) en bij het herkennen van voetgangers, presteerde het Forward Collision Mitigation-systeem ook uitstekend op snelwegsnelheden, waarbij botsingen werden vermeden of de impact daarvan beperkt bij alle testsnelheden in alle testscenario’s.
Verder is de Mitsubishi Eclipse Cross natuurlijk voorzien nog veel meer veiligheids- en assistentiesystemen. Kijk hier voor meer informatie.
>> Bekijk hier het volledige Euro NCAP-testrapport van de Mitsubishi Eclipse Cross
Waarom Euro NCAP?
Euro NCAP is uitgegroeid tot een erkende autoriteit op het gebied van botsveiligheid. Autofabrikanten hechten veel waarde aan de uitslag van de botsproeven en dwingen zichzelf om steeds veiligere auto’s te bouwen en beter te scoren dan de concurrentie. Geen enkele autofabrikant wil als slechtste uit te test komen.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Euro NCAP test op zijn eigen manier. Het instituut gaat veel verder dan de wettelijke eisen, de methodes veranderen en de proeven worden steeds strenger beoordeeld. Bovendien worden de auto’s in de meeste gevallen door Euro NCAP ‘gewoon’ gekocht bij een dealers, zoals de consument ook doet.
Er zijn maximaal vier auto’s nodig voor een beoordeling door Euro NCAP. Als die eenmaal in het testlaboratorium staan, wordt de fabrikant geïnformeerd over de voertuigidentificatienummers (VIN’s) en wordt gevraagd de specificaties te bevestigen. Als er in de productie inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden, bijvoorbeeld op het gebied van de veiligheidsvoorzieningen, kan de fabrikant vragen de gekochte auto te voorzien van het gemodificeerde onderdeel. Dit garandeert dat de gepubliceerde testresultaten representatief zijn voor de huidige productieauto’s.