20% meer files in eerste halfjaar 2018 ten opzichte van jaar geleden

5 redenen waarom files in Nederland toenemen

26 oktober 2018

File is een voortdurende bron van ergernis bij automobilisten. En er komt voorlopig geen einde aan, want het aantal files in Nederland neemt steeds verder toe. Ook in het afgelopen halfjaar is de filezwaarte toegenomen (20%) ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Verkeersdeskundigen noemen vijf redenen voor de toenemende verkeersdrukte.

1) Meer auto’s op de wegen

Er rijden steeds meer auto’s op de Nederlandse wegen. Sinds 2000 is het wagenpark met bijna een derde gegroeid. Op 1 januari 2018 waren in Nederland bijna 8,4 miljoen personenauto’s geregistreerd, ofwel 2% meer dan een jaar eerder.

Als het verkeerssysteem bijna vol zit, is er een heel dunne scheidingslijn tussen doorrijden of stilstaan. Slechts ‘een paar’ auto’s extra kunnen al voor meer files zorgen. Ook is er minder ruimte om te manoeuvreren. En als dat niet soepel verloopt, wordt het direct afgestraft. Andere automobilisten moeten reageren en remmen, wat vaak leidt tot file.

2) Economische groei

Andere belangrijke reden van de toenemende verkeersdrukte is de aantrekkende economie. Als mensen meer te besteden hebben, worden meer kilometers gereden. Dat geldt vooral voor de zakelijke markt en de transportsector. Economische groei resulteert in meer transport van goederen en dus meer voertuigen op de weg.

3) Populariteit online winkelen

Afgezien van de economische groei heeft ook de komst van het internet ons koopgedrag veranderd. De populariteit van online shoppen heeft geresulteerd in een explosieve toename van het aantal pakketbezorgingen, ook vanuit het buitenland.

Ter vergelijking: volgens het CBS werden in 2010 nog 90 miljoen pakketjes afgeleverd, in 2016 waren dat er 350 miljoen. Door al die pakketbezorgingen is het aantal bestelbusjes op de Nederlandse wegen eveneens sterk toegenomen, die volgens verkeersdeskundigen bijdragen aan de toenemende verkeersopstoppingen op snelwegen en in steden.

LEES OOK: Nederland telt meeste laadpalen in de EU

4) Meer ongelukken en pechgevallen

Het aantal files in Nederland groeit ook door het toenemende aantal incidenten met vrachtwagens. Het aantal groeide vorig jaar zelfs met 40% tot 5.762 meldingen. In de helft alle gevallen moest er een bergingsbedrijf aan te pas komen.

Volgens Stichting Incident Meldingen Vrachtauto’s (Stimva) is deze toename vooral te wijten aan slecht onderhoud en slechte banden van met name Oost-Europese vrachtwagens. Bij een derde van alle gevallen gaat het om een klapband. Ongeveer een derde van alle vrachtwagens rijdt met een te lage bandenspanning en op oude banden die zijn opgelapt met een nieuw loopvlak. Dat is immers een stuk goedkoper.

Problemen met vrachtwagens hebben een groot nadelig effect op de doorstroming. Ze nemen een groot deel van de weg in beslag, je kunt ze niet even aan de kant zetten en het duurt veel langer om een gestrande vrachtwagen te bergen. De economische schade door incidenten met vrachtwagens bedroeg vorig jaar ruim een half miljard euro.

5) Rijgedrag is verslechterd

Verkeersdeskundigen noemen ook de ‘verslechtering van het rijgedrag’ als oorzaak. Automobilisten grijpen in de file massaal naar hun smartphone. Daardoor letten ze minder goed op en lossen de files minder snel op.

Anderzijds rijden automobilisten in Nederland steeds vaker gehaast en gestrest. Daardoor wordt vaak onnodig van baan gewisseld. Hierdoor wordt de capaciteit van de weg minder benut en achterliggers moeten veelal remmen, wat een kettingreactie teweegbrengt. En als de file dan een beetje oplost, trekken automobilisten veel te hard op, om vervolgens na 100 meter weer hard te moeten afremmen. Daardoor ontstaan zogenoemde ‘spookfiles’.

LEES OOK: Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel

Ook interessant
Mitsubishi Outlander PHEV V2G-pilot NewMotion
Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel
‘Nederlander vindt milieu belangrijker dan financieel voordeel bij autokeuze’
Mitsubishi Space Star 2017
Amerikaans onderzoek: “Mitsubishi Space Star CO2-vriendelijker dan een Tesla”
Mitsubishi i-MiEV
Elektrische auto’s rijden meer kilometers dan benzineauto’s

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid