Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Mitsubishi Outlander PHEV V2G-pilot NewMotion

Opvallende conclusie in jaarlijkse Car Cost Index

Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel

06 september 2018

De gemiddelde autokosten van een elektrische auto zijn voor het eerst lager dan die van een dieselauto, blijkt uit de jaarlijkse ‘Car Cost Index’ van leasemaatschappij LeasePlan. Het verschil is nu nog relatief klein, maar dat wordt de komende jaren steeds groter.

Car Cost Index

De jaarlijkse Car Cost Index van LeasePlan is een uitgebreide analyse van de maandelijkse kosten van een gemiddelde auto uit het B- en C-segment. De onderzoekers bestudeerden alle kosten die een automobilist betaalt, zoals brandstof, afschrijvingen, belastingen, verzekeringen en onderhoud. En niet alleen in Nederland, maar in 21 Europese landen.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat elektrisch rijden in Nederland nu voordeliger is dan diesel rijden. De gemiddelde kosten komen uit op 829 euro per maand voor een elektrische auto, terwijl een vergelijkbare auto met dieselmotor 861 euro per maand kost. Daarbij moet wel vermeld worden dat Nederland een van de duurste landen in Europa is om diesel te rijden. De kosten van een vergelijkbare benzineauto komen uit op gemiddeld 785 euro per maand.

Benieuwd naar hoeveel geld je mogelijk kunt besparen met de semi-elektrische Mitsubishi Outlander PHEV? Doe de vrijblijvende check via de Savings Calculator!

Andere feiten

Elektrische auto’s zijn qua aanschaf nog relatief duur ten opzichte van diesel- en benzineauto’s, maar veel voordeliger qua ‘brandstofkosten’. Europese EV-rijders betalen gemiddeld 39 euro per maand aan oplaadkosten, terwijl diesel- en benzinerijders respectievelijk 78 en 110 euro per maand kwijt zijn aan de pomp.

De gemiddelde kosten van elektrisch rijden lopen sterk uiteen in Europa, van 597 euro per maand in Hongarije tot 986 euro per maand in Italië. Noorwegen is het enige land in Europa waar de gemiddelde kosten van een elektrische auto (670 euro) lager zijn dan die van diesel- (722 euro) én benzineauto’s (731 euro).

“Het goede nieuws is dat elektrische auto’s in diverse landen nu concurrerend zijn, maar dat is lang niet overal het geval. Onze Car Cost Index toont aan dat beleidsbepalers actie moeten ondernemen op het gebied van voertuigbelasting en laadinfrastructuur om elektrische voertuigen een haalbaar alternatief te maken in héél Europa”, aldus Tex Gunning, CEO of LeasePlan.

LEES OOK: Verplichte laadpaal bij nieuwbouwwoning: goed idee?

2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid