Wanneer is een zelfrijdende auto nou écht zelfrijdend?
Autonoom rijden niveau 0 tot 5: dit zijn de verschillen
Verschillende autofabrikanten, waaronder Mitsubishi Motors, zijn druk bezig met de ontwikkeling van de zelfrijdende (autonome) auto. We krijgen er in de toekomst allemaal mee te maken. Je hoort en leest er steeds meer over, maar er zijn ook onduidelijkheden. De 'zelfrijdende auto' is een breed begrip en betekent niet meteen dat een auto ook 100% zelfstandig kan rijden. Om aan te geven wat een auto wel en niet kan zonder tussenkomst van een bestuurder, worden voertuigen ingedeeld in zes categorieën: niveau 0 tot en met 5. We zetten ze op een rij.
Niveau 0
Dit niveau spreekt voor zich: de auto biedt geen enkel systeem dat het rijden deels overneemt. De auto wordt altijd en uitsluitend bediend door de bestuurder. Autorijden zoals we al meer dan honderd jaar gewend zijn.
Niveau 1
Vanaf niveau 1 heeft de auto één specifiek systeem waarmee het voertuig in bepaalde situaties automatisch kan accelereren/remmen OF sturen. Denk aan adaptieve cruise control die de afstand tot de voorliggende auto continu gelijk houdt en daarbij accelereert/remt indien nodig, een rijstrookassistent die automatisch bijstuurt als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten, of inparkeerhulp met automatische besturing.
Niveau 2
Vanaf niveau 2 is de auto voorzien van een of meerdere systemen waarmee het voertuig automatisch kan accelereren/remmen EN sturen. Denk aan adaptieve cruise control in combinatie met actieve rijstrookassistent. Dit niveau wordt ook wel hands off genoemd. De bestuurder moet wel continu blijven opletten en direct de controle kunnen overnemen.
Niveau 3
Vanaf niveau 3 kan de auto in een niet-complexe omgeving, zoals een snelweg, geheel zelfstandig, veilig en gecontroleerd accelereren, remmen en sturen. De bestuurder hoeft zijn ogen niet meer op de weg te houden. Dit niveau wordt dan ook eyes off genoemd. In complexe situaties, zoals stadsverkeer of wegwerkzaamheden op snelwegen, moet de bestuurder de controle weer overnemen.
Niveau 4
Vanaf dit niveau is een auto (pas) volledig autonoom. De auto is in staat in vrijwel alle situaties volledig zelfstandig te rijden. De bestuurder moet wel in het bezit zijn van een geldig rijbewijs, maar hoeft zich verder niet te bemoeien met het rijden. Alleen in extreme situaties wordt gevraagd de controle over te nemen, bijvoorbeeld bij (zeer) slechte weersomstandigheden of slecht wegdek met onvoldoende wegmarkeringen. Mocht de bestuurder niet tijdig reageren, dan brengt de auto zichzelf automatisch op een veilige plek tot stilstand.
Niveau 5
Op dit niveau, ook wel mind off genoemd, is het voertuig in staat in alle omstandigheden en in alle situaties volledig zelfstandig te rijden. In een voertuig van dit niveau kun je achterstevoren zitten en zijn stuurwiel en pedalen niet meer noodzakelijk. In feite hoef je alleen een bestemming in te voeren, de rest gaat vanzelf. Een rijbewijs is dus ook niet meer nodig.
>> LEES OOK: Mitsubishi Motors en Alliantiepartners: focus op elektrisch rijden
Mitsubishi Motors doet mee
De Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi maakte in september vorig jaar bekend dat het vol gaat inzetten op autonome voertuigtechniek. Tussen nu en 2022 worden niet alleen twaalf nieuwe ‘zero-emission’ elektrische voertuigen gelanceerd, maar ook veertig (!) modellen met verschillende niveaus van autonome rijtechnologie, tot volledig autonomie (niveau 4).
De grootste automobielalliantie ter wereld heeft ook uitgesproken aanbieder te willen worden van taxidiensten met zelfrijdende voertuigen, vergelijkbaar met de volledig zelfrijdende Mitsubishi i-MiEV die als taxi in Singapore rijdt.
Tevens is Mitsubishi Electric, zusteronderneming van Mitsubishi Motors, zeer actief met de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Een aantal geavanceerde technieken ten aanzien van autonomie wordt al geleverd in de productiemodellen van Mitsubishi Motors, waaronder de Outlander PHEV en de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross. Denk aan Forward Collision Mitigation System (FCM), Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Warning (BSW).
Beeld: Mitsubishi Electric Field Testing xAUTO Autonomous-driving Test Vehicle via Mitsubishi Electric
Toekomst en dilemma’s
De verschillende niveaus van autonomie werden in oktober 2016 definitief gedefinieerd door de Amerikaanse Society of Automotive Engineers (SAE). Die werden vervolgens overgenomen door het Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) en zijn nu internationaal geaccepteerd door de autofabrikanten.
Kunstmatige intelligentie in de vorm van autonome voertuigtechniek wordt gezien als een belangrijke innovatie om het aantal (fatale) verkeersongevallen tot een minimum te beperken en de doorstroming te verbeteren (dus minder files, milieuwinst door minder uitstoot etc).
Autonome voertuigen van niveau 3 zijn over enkele jaren niet meer weg te denken. Een auto die je in de stad ‘gewoon’ zelf bestuurt en na het invoegen op de snelweg in ‘autonome modus’ zet zodat jij iets anders kan doen, zijn straks heel gewoon.
Gezien de complexe technologie van autonome voertuigen van niveau 4, zijn deze naar verwachting pas over 15 jaar bereikbaar voor de gemiddelde consument.
Voertuigen van niveau 5 zullen voornamelijk gebruikt worden voor pendeldiensten en taxivervoer in een afgezonderde omgeving of op daarvoor bestemde rijstroken. Het is nog onduidelijk of dit soort voertuigen probleemloos kunnen deelnemen aan het verkeer met andere voertuigen waarin mensen verantwoordelijk zijn voor alle handelingen. En of consumenten dit wel zien zitten. Bij auto’s en autorijden speelt emotie immers een belangrijke rol.
Ook liggen er nog een hoop onbeantwoorde vraagstukken ten aanzien van veiligheid, aansprakelijkheid bij ongelukken en eventuele noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur. Kortom: en staat nog een hoop te gebeuren de komende jaren.