Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Alliantie-Renault-Nissan-Mitsubishi

Twaalf gezamenlijk ontwikkelde EV's tot eind 2022

Mitsubishi Motors en alliantiepartners: focus op elektrisch rijden

22 september 2017

Mitsubishi Motors is al langer betrokken bij de Alliantie Renault-Nissan, maar nu gaan de drie merken nog veel intensiever samenwerken. Dat staat in het onlangs gepresenteerde plan 'Alliance 2022'. De autobouwers willen vooral een grote slag slaan op het gebied van elektrische mobiliteit. Tot en met 2022 worden maar liefst twaalf nieuwe EV's gelanceerd met gedeelde techniek.

Dat de drie merken samen een toekomstplan zouden presenteren, lag in de lijn der verwachting. Nissan nam vorig jaar een belang van 34% in Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en is daarmee de grootste aandeelhouder van het Japanse autoconcern. Carlos Ghosn, CEO van de Alliantie Renault-Nissan, is nu ook topman van Mitsubishi en liet eerder al weten dat er de komende jaren heel veel staat te gebeuren.

Elektrische mobiliteit

Om kosten te verlagen en winstgevendheid van de alliantiepartners te vergroten, wordt de komende jaren extra ingezet op gezamenlijke inkoop en het delen van techniek. In Alliance 2022 worden heel veel doelstellingen uitgestippeld, maar vooral de plannen op het gebied van elektrische aandrijving zijn opvallend.

Binnen nu en 2022 brengen de merken samen maar liefst twaalf volledig elektrisch aangedreven modellen op de markt. Het gaat hier om EV’s in verschillende segmenten die gebruikmaken van dezelfde platformen en aandrijflijnen.

In 2022 moet de techniek zo ver zijn, dat een actieradius van minimaal 600 km (volgens NEDC-test) mogelijk is. Tevens moet in 15 minuten voor ten minste 230 km rijbereik kunnen worden bijgeladen. Verder moeten de batterijkosten per kWh met 30% verlaagd zijn ten opzichte van 2016.

Veelbelovende toekomst

Renault, Nissan en Mitsubishi Motors vormen een perfecte match als het gaat om elektrische aandrijving. Renault is het bestverkochte EV-merk in Europa en Nissan levert de bestverkochte elektrische auto ter wereld. Maar op het gebied van plug-in hybridetechniek heeft de Frans-Japanse alliantie weinig te bieden. En dat is juist een van de sterke punten van Mitsubishi Motors.

De Mitsubishi Outlander PHEV is de bestverkochte plug-in hybride ter wereld. Het is de eerste vierwielaangedreven plug-in hybride die zowel de voor- als de achterwielen elektrisch kan aandrijven. Hij is als enige plug-in hybride geschikt voor snelladen. Het is de eerste auto die sinds de introductie en zonder aanpassingen geschikt is om bidirectioneel te laden, waarmee de batterij kan worden geladen én ontladen (V2G). De SUV mag 1.500 kg trekken en hij is prijstechnisch interessanter dan vergelijkbare modellen van de concurrentie.

Een hele lijst met voordelen dus. Niet voor niets heeft Renault-Nissan lang gevochten om Mitsubishi Motors bij de alliantie te betrekken. In Alliance 2022 staat dan ook beschreven dat de aandrijftechniek van de volgende generatie Mitsubishi Outlander PHEV ook door de alliantiepartners gebruikt zal worden. Inclusief de toekomstige modellen met volledig elektrische aandrijving, wordt de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi een van de grootste spelers in de wereld als het gaat om duurzame mobiliteit.

Mitsubishi Outlander PHEV 2017 - The New Motion

Krachtige organisatie

Groupe Renault, Nissan Motor en Mitsubishi Motors vormen de grootste automobielalliantie ter wereld, waartoe ook Dacia, Alpine, Infiniti, Datsun, AvtoVaz en Renault Samsung Motors behoren. Met een beoogde jaarafzet van 14 miljoen voertuigen in 2022 behoort het tot de grootste automobielconcerns ter wereld.

Op de aankomende autoshow van Tokyo (eind oktober 2017) is Mitsubishi Motors voor het eerst aanwezig onder de vlag van de alliantie. De startsein van een nieuw tijdperk voor Mitsubishi Motors wordt gesymboliseerd met de e-Evolution Concept. Dit showmodel van een elektrische SUV komt niet op de markt, maar geeft een indruk van wat we de komende jaren kunnen verwachten.

Mitsubishi e-Evolution Concept

Ook interessant
“Waarom ik nog steeds blij ben met dit laadpunt”
Mitsubishi-rijder aan het woord: “Over eerste keren en Mitsubishi Pechhulp”
‘Nostalgie in de teststraat’
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Laadpaal-avonturen

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid