Nieuwe generatie snelladers operationeel in Nederland
350 kW snelladen: wat betekent dat voor mij?
Je hoort en leest er steeds meer over: snelladen met een vermogen van 350 kW. Verschillende (Nederlandse) exploitanten waaronder Fastned en Allego zijn druk bezig met de uitrol van deze zogenoemde ultra snelladers, die worden gezien als 'onmisbaar' voor toekomstige elektrische mobiliteit. Lees hier waarom.
Tot nu toe ging het bij een elektrische auto vooral om de actieradius. De afstand die je kunt rijden op één acculading bepaalt grotendeels het succes van de auto. Maar dat gaat snel veranderen. Over enkele jaren zijn elektrische auto’s met een bereik van ten minste 500 kilometer heel gewoon. Dan gaat het vooral om de laadsnelheid.
Met een actieradius van 500 kilometer is een enkeltje Amsterdam-Parijs nog steeds onhaalbaar, maar als je onderweg na een korte tussenstop weer met een volle accu verder kan, hoor je niemand klagen. Bij een benzineauto maak je je ook niet druk of je 50 of 60 liter brandstof kunt meenemen, toch? Tanken duurt toch maar een paar minuten en dan ben je weer weg.
ZIE OOK: Video – Outlander PHEV opladen, hoe werkt dat?
500 km in 15 minuten
Het Europese netwerk van snelladers is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. Het vermogen van deze laadstations ligt tussen de 43 en 50 kW. De meeste elektrische auto’s van dit moment zijn hiermee in 30 minuten voor 80% op de laden. En de batterij van de Mitsubishi Outlander PHEV, na al die jaren nog steeds de enige plug-in hybride die überhaupt geschikt is voor snelladen, is in ongeveer 20 minuten tot 80% volgeladen.
De nieuwe generatie snelladers van Fastned en Allego leveren een vermogen van 175 kW. Bij de laadstations kunnen vier auto’s tegelijk laden, of twee met een vermogen van maar liefst 350 kW. Het opladen gaat hiermee zeven keer sneller dan bij huidige snelladers en zelfs 100 keer sneller dan thuis!
Dankzij deze aanzienlijk hogere laadsnelheid kan in slechts 15 minuten voor ongeveer 500 km rijbereik worden bijgeladen. Of ongeveer 100 kilometer in 5 minuten met een 175 kW-lader. Dat schiet tenminste op!
Behalve dat het voor de berijder erg prettig is om na een paar minuten laden weer verder te kunnen, is ook de doorloopsnelheid van groot belang. Door het toenemende aantal elektrische auto’s moet je snel plaats kunnen maken voor de volgende. Stel je eens voor als elke brandstofauto een half uur aan de pomp staat. Dan ontstaat er een behoorlijke file.
Nog even geduld aub
De nieuwe generatie snelladers van Fastned zijn inmiddels operationeel bij verzorgingsplaats De Watering in Oostzaan (snelweg A8 Zaandam-Amsterdam), Den Ruygen Hoek-West bij Hoofddorp (snelweg A4 Amsterdam-Leiden) en Portland in Rhoon (snelweg A15 Europoort-Ridderkerk). Komende zomer verwacht Fastned bij ten minste 12 stations zo’n nieuwe generatie snellader operationeel te hebben.
Allego was de eerste in Europa (Duitsland) die een openbare 175 kW-snellaadstation in gebruik nam. De komende tijd worden in totaal 21 snelladers langs een route door Nederland, België, Duitsland en de Oostenrijkse grens geplaatst.
De snelheid waarmee kan worden geladen, is afhankelijk van het merk en model. De meeste EV’s die op de Nederlandse wegen rijden, kunnen zo’n fors hogere laadsnelheid niet aan. Deze nieuwe generatie laadtechniek is vooral bedoeld voor de nieuwe generatie EV’s die recentelijk zijn geïntroduceerd en de komende jaren volgen. De exploitanten laten hiermee zien dat ze zich goed voorbereiden op toekomst waarin het aantal geëlektrificeerde modellen sterk zal toenemen.
Ook de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zet de komende jaren vol in op elektrificatie, is te lezen in het vorig jaar gepresenteerde toekomstplan. Binnen nu en 2022 worden bijvoorbeeld twaalf elektrische auto’s op de markt gebracht. Die krijgen een actieradius van ten minste 600 kilometer en zijn geschikt om 15 minuten minimaal 230 km rijbereik te kunnen bijladen.
LEES OOK: Mitsubishi Motors investeert in ‘solid-state’ batterij voor toekomstige elektrische auto