Zwart-witte stickers overal hetzelfde in de Europese Unie.
Nieuwe namen voor brandstoffen aan de pomp
Tanken in het buitenland kan soms best verwarrend zijn, want welke brandstof moet je gebruiken? Verschillende landen hanteren immers verschillende benamingen voor dezelfde soort brandstof, maar dat is nu verleden tijd.
Super bleifrei, sans plomp, gasolina, nafta, blyfri, super plus, senza piombo… Iedereen die wel eens in het buitenland getankt heeft, herkent de vertwijfeling aan de pomp. Welke moet je hebben?
In sommige landen zijn ook de kleuren van de tankpistolen anders dan we in Nederland gewend zijn, dus dat maakt het niet makkelijker. En je Spaanse kennis toepassen in Italië werkt ook niet altijd, want ondanks dat gasolina en gasolio erg op elkaar lijken, betekent de een benzine en de ander diesel.
Deze situatie in de Europese Unie schreeuwde om eenduidige benamingen van brandstoffen. En die is er nu (eindelijk). Elke pomp in de EU moet verplicht voorzien zijn van een zwart-witte sticker met de brandstofcode.
Het gaat hier overigens om een extra etiket. De bestaande benamingen van de brandstoffen blijven voorlopig nog zichtbaar. Ook zijn de nieuwste auto’s, bussen, vrachtwagens en motorfietsen voorzien van zo’n sticker aan de binnenkant van de tankklep om te laten zien welke brandstof geschikt is.
LEES OOK: E10 benzine verplicht in Nederland: dit moet je weten
Benzine
Benzine wordt tegenwoordig aangeduid met een ronde E-sticker (E5, E10 of E85). Het cijfer naast de E staat voor het percentage ethanol (biobrandstof) dat is bijgemengd. De namen Euro 95 en Euro 98 blijven gewoon. Die hebben niets te maken met het percentage bio-ethanol, maar verwijzen naar het octaangetal van de benzine.
Reguliere benzine wordt aangemengd met 5% bio-ethanol en aangeduid als E5, met een aparte vermelding van het octaangetal 95 of 98. Maar let op. In grote delen van Europa is E5-benzine vervangen door E10-benzine, waarin dus 10% bio-ethanol is bijgemengd. In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld. In Nederland zijn tankstations met meer dan één benzinepomp sinds 1 oktober 2019 wettelijk verplicht om E10-benzine te verkopen.
De invoering van E10-benzine is een EU-maatregel die de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de CO2-uitstoot van de vervoerssector moet terugdringen. Maar let op! E10-benzine is niet voor iedere auto geschikt. Dat geldt overigens ook voor veel motorfietsen en scooters. Als jouw auto niet geschikt is voor E10 ben je dus aangewezen op E5-benzine, wat in de meeste gevallen dus een duurdere Euro 98 premiumbenzine is. Toch even controleren? Bekijk hier of jouw auto geschikt is voor E10.
Verder is er nog het brandstoflabel E85. Deze brandstof bevat 85% bio-ethanol en is uitsluitend geschikt voor auto’s met een zogenoemde Flex Fuel-motor.
Diesel
Diesel wordt aangeduid met een vierkante B-sticker. Ook hier geeft het getal aan hoeveel procent biobrandstof hierin maximaal verwerkt mag zijn. Reguliere diesel wordt aangeduid met B7. De dieselsoorten B10, B100 en XTL zijn vrij nieuw. XTL-diesel is volledig synthetisch en dus niet gemaakt van aardolie.
Erger dan bij E10-benzine zijn lang niet alle dieselvoertuigen geschikt voor B10, B100 en XTL. Houd hier dus rekening mee. En laat je niet misleiden door de letter B die hier dus niet verwijst naar ‘benzine’.
LEES OOK: Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel
Gas
De brandstofsticker voor gas heeft een ruitvorm. De letters geven aan om welk type gas het gaat. Deze benamingen werden al in Nederland gehanteerd, dus we hoeven nergens aan te wennen.
LPG en CNG zijn de meest voorkomende in Nederland. LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas en wordt ook wel autogas genoemd. CNG is Compressed Natural Gas, ofwel gecomprimeerd aardgas.
LNG staat voor Liquefied Natural Gas (vloeibaar aardgas) en is vooral in opkomst in de transportsector en scheepvaart.
H2 staat voor waterstof, wat je nu nog maar op vier plekken kunt tanken in Nederland.