Per 1 oktober 2019 overal 'groenere' brandstof aan de pomp.

E10-benzine verplicht in Nederland: dit moet je weten

04 oktober 2019

Tankstations in Nederland met meer dan één benzinepomp, zijn sinds 1 oktober 2019 wettelijk verplicht om E10-benzine te verkopen. Bij de meeste tankstations komt reguliere Euro 95-benzine hierdoor te vervallen. Maar let op: E10 is niet voor elke auto geschikt. Lees hier alles wat je moet weten over deze benzinesoort.

Waarom verplicht?

De verplichte verkoop van E10-benzine is een EU-maatregel die de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de CO2-uitstoot van de vervoerssector moet terugdringen. E10 is een mengsel van 90% benzine en 10% bio-ethanol. Laatstgenoemde is een duurzame brandstof gemaakt door fermentatie uit bijvoorbeeld tarwe, suiker of maïs.

Zijn alle auto’s geschikt voor E10?

Veruit de meeste wel, maar circa 750.000 in Nederland geregistreerde personenauto’s niet. Dat zijn voornamelijk oudere modellen, maar ook een handjevol moderne auto’s die niet geschikt zijn voor zulke hoge percentages ethanol in de brandstof. Tests hebben uitgewezen dat motoronderdelen van kunststof, rubber en aluminium bij langdurig E10-gebruik beschadigd kunnen raken en lekkages kunnen veroorzaken.

Ook laat E10-benzine een ‘dikker’ residu achter, waardoor filters van oudere auto’s op termijn verstopt kunnen raken. Dat niet alleen: als E10-benzine te lang in de tank van een stilstaande auto zit, ontstaat er een soort drap. Iets om rekening mee te houden als je een liefhebbersauto bezit die in de herfst en winter stilstaat.

Hoe zit dat bij Mitsubishi Motors?

Veruit de meeste modellen van Mitsubishi Motors zijn prima geschikt voor E10-benzine. Alleen bij Mitsubishi’s met een GDI-motor of een carburateur wordt het gebruik van E10 sterk afgeraden. Check hier of jouw auto geschikt is voor E10.

Overigens zijn er in Europa ook tankstations die E15-benzine aanbieden, waarin dus 15% ethanol is verwerkt. Deze brandstof moet iedere Mitsubishi-rijder vermijden wegens verhoogde kans op motorschade.

ZIE OOK: Ken jij alle brandstofcodes bij het tankstation? Doe de quiz!

Hoe herken ik E10 bij de pomp?

Deze brandstof is te herkennen aan de ronde witte sticker met de aanduiding ‘E10’. De namen Euro 95 en Euro 98 blijven gewoon. Die hebben niets te maken met het percentage bio-ethanol, maar verwijzen naar het octaangetal van de benzine.

Euro 95-benzine is bij de meeste tankstations alleen nog verkrijgbaar als E10, dus aangemengd met 10% bio-ethanol. De duurdere Euro 98-benzines, zoals Shell V-Power, BP Ultimate of Total Excellium, blijven in de meeste gevallen ongewijzigd. Reguliere Euro 95- en Euro 98-benzine worden aangeduid met een ronde witte E5-sticker.

Wat als?

Als jouw auto niet geschikt is voor E10 ben je dus aangewezen op E5-benzine, wat in de meeste gevallen dus een duurdere Euro 98 premiumbenzine is. En mocht je een keer per ongeluk E10 hebben getankt terwijl de auto daarvoor niet geschikt is, geen paniek. Want eventuele motorproblemen ontstaan pas bij langdurig gebruik.

Overigens zijn er ook een hoop (moderne) motorfietsen en scooters die officieel niet geschikt zijn voor E10-benzine. Ook voor deze voertuigen kun je de website van e10check.nl raadplegen.

Hoe zit het met de milieuwinst?

Volgens de Europese Unie zorgt de overgang naar E10-benzine voor een CO2-besparing van ongeveer 5%. Als je dat afzet tegen de totale brandstofverkoop in Nederland, dan daalt de CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wegverkeer met zo’n 0,25%.

Maar of het rijden op E10-benzine daadwerkelijk resulteert in een lagere CO2-uitstoot, is nog onzeker. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het brandstofverbruik van een auto op E10-benzine ongeveer 8% hoger ligt dan bij dezelfde auto op E5-benzine.

Dat komt omdat ethanol 30% minder energie bevat dan Euro 95-benzine. De motor moet dus meer brandstof inspuiten voor hetzelfde resultaat. Daarbij zou de CO2-uitstoot tot 11 gram per kilometer hoger kunnen uitvallen.

LEES OOK: Deze veiligheidssystemen zijn verplicht in 2022

Ook interessant
Nieuwe namen voor brandstoffen aan de pomp
E10 benzine: wat is het en kun je het zomaar tanken?
Pompstations vs laadpalen: dit zijn de cijfers
Doorbraak: bacterie als biobrandstof

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid