MI-TECH Concept met vier elektromotoren en een gasturbine.
Een blik in de toekomst van de Mitsubishi PHEV
Een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) is een auto waarmee je je dagelijkse ritjes volledig elektrisch kunt afleggen, die altijd paraat staat voor noodgevallen en waarmee je ongehinderd grote afstanden kunt overbruggen als dat een keer nodig is. Dankzij het veelzijdige en milieuvriendelijke karakter ziet Mitsubishi Motors veel kansen voor de PHEV in de toekomst. Maar hoe ziet de toekomst van de plug-in hybride er dan uit?
Onderscheidende techniek
Mitsubishi Motors was in 2013 de eerste autofabrikant ter wereld die een plug-in hybride SUV op de markt bracht. En met succes, want ondanks het grote aanbod van plug-in hybrides dat in de afgelopen jaren is geïntroduceerd, is de Mitsubishi Outlander PHEV nog steeds de bestverkochte PHEV in Nederland en de rest van Europa.
Een belangrijke reden van het succes is de onderscheidende aandrijftechniek. Veel hybrides en plug-in hybrides zijn ontwikkeld op basis van een bestaand model met conventionele benzine- of dieselaandrijving. Kort door de bocht wordt dan een elektromotor en een batterij aan het aandrijfsysteem toegevoegd zonder rigoureuze (en kostbare) aanpassingen. In veel gevallen wordt de elektromotor dan tussen de brandstofmotor en versnellingsbak gemonteerd.
Bij de Mitsubishi Outlander PHEV is dat anders. De reguliere Outlander en Outlander PHEV zijn los van elkaar ontwikkeld. Het grote verschil daarbij is dat de PHEV vanaf het begin is ontwikkeld als elektrische auto, met een batterij in het midden en een elektromotor voor en achter. En daaraan is een benzinemotor toegevoegd. Precies andersom dus. De Outlander PHEV heeft daarom ook geen conventionele versnellingsbak.
Veelzijdig inzetbaar
Met een volgeladen batterij kan de huidige Outlander PHEV (2019) een afstand van 45 kilometer volledig elektrisch rijden (volgens de WLTP). Dat is meer dan de 38 km die Europeanen gemiddeld per dag rijden, en ruim meer dan de gemiddelde woon-werkafstand in Nederland, die volgens het CBS 22,6 kilometer bedraagt.
Als de batterij leegraakt of als een extra krachtige acceleratie gevraagd wordt, fungeert de benzinemotor als generator om de batterij op te laden. Tot een snelheid van 135 km/u worden de wielen altijd aangedreven door de elektromotoren. Je kunt ook stroom ‘bewaren’ om later op de route volledig elektrisch te rijden, zonder dat de benzinemotor inschakelt. Met een volle tank benzine kun je met de Outlander PHEV circa 700 kilometer overbruggen.
Het gemiddelde verbruik van de Outlander PHEV bedraagt 2,0 l/100 km volgens de officiële test, met een bijbehorende CO2-uitstoot van slechts 46 g/km. Tegelijkertijd ben je verzekerd van een ruime en comfortabele gezinsauto met vierwielaandrijving en 1.500 kg trekgewicht.
LEES OOK: Met de Outlander PHEV en caravan op vakantie? Dit zijn de feiten.
MI-TECH Concept
Maar wat kunnen we in de toekomst verwachten? Wordt de huidige techniek doorontwikkeld of worden ook andere PHEV-vormen onderzocht? Mitsubishi Motors kiest voor beide richtingen. De Mitsubishi Engelberg Tourer liet eerder dit jaar al zien dat gewerkt wordt aan een nieuwe generatie PHEV-aandrijflijn volgens hetzelfde principe als bij de huidige Outlander PHEV.
Met de opvallende MI-TECH Concept die onlangs op de autoshow van Tokyo gepresenteerd werd, bewijst Mitsubishi Motors dat het ook werkt aan een compleet nieuw aandrijfconcept. Deze buggy-achtige SUV heeft namelijk een plug-in hybride aandrijflijn met vier elektromotoren in plaats van twee. En in plaats van een benzinemotor fungeert een gasturbine als generator!
Het voordeel van de gasturbine is dat die behoorlijk krachtig is voor zijn bescheiden formaat. Het complete aandrijfsysteem kan hierdoor compacter en lichter gehouden worden, zonder in te leveren op het gebied van prestaties. En minder gewicht betekent minder energieverbruik. Bovendien is de gasturbine geschikt voor allerlei soorten brandstof, zoals benzine, diesel, kerosine of ethanol.
Dankzij de toepassing van vier elektromotoren kunnen alle wielen afzonderlijk van elkaar worden aangedreven. Samen met de beproefde 4WD-techniek met Super-All Wheel Control kun je ook rekenen op goede 4×4-eigenschappen in het terrein. De linker en rechter wielen kunnen zelfs in tegengestelde richting van elkaar draaien, zodat de auto om z’n as kan draaien. Ideaal als je in een doodlopend straatje moet keren.
Waar het heen gaat met de MI-TECH is niet bekend, maar bij de presentatie het studiemodel vertelde Takao Kato, de CEO van Mitsubishi Motors Corporation, het volgende: “Wij zijn toegewijd aan elektrificatietechnologie, vooral op het gebied van plug-in hybride-aandrijving. We breiden onze line-up van geëlektrificeerde modellen verder uit door meer variatie te bieden en gebruik te maken van de verschillende technologieën binnen de Alliantie, met het doel marktleider in het PHEV-segment te worden.”
ZIE OOK: Ken jij alle waarschuwingslampjes in de auto? Doe de quiz!