Mitsubishi Engelberg Tourer werpt blik in de toekomst.

Volgende generatie plug-in hybride SUV: wat kunnen we verwachten?

19 april 2019

Mitsubishi Motors is druk bezig met de ontwikkeling van een volgende generatie SUV. Om alvast een idee te geven, toonde het merk eerder dit jaar de Engelberg Tourer. Dit conceptmodel schitterde later ook op de autoshow van Shanghai, waarmee het wereldwijde belang van deze auto benadrukt wordt. Wat kunnen we ongeveer verwachten van dit nieuwe model?

De Mitsubishi Engelberg Tourer is een studiemodel van een volgende generatie SUV met plug-in hybridetechniek. Het wordt de opvolger van de huidige Mitsubishi Outlander PHEV en krijgt de taak om het succes van de bestverkochte plug-in hybride ter wereld minimaal te evenaren. Ook zal de aandrijftechniek van de nieuwe SUV gebruikt worden voor andere SUV’s binnen de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.

De Engelberg Tourer is voorzien van een in eigen huis ontwikkelde plug-in hybride aandrijflijn. Net als bij de Mitsubishi Outlander PHEV bestaat het systeem uit een elektromotor op de vooras, een elektromotor op de achteras, een batterijpakket in de bodem in het midden van de auto en een voorin geplaatste benzinemotor zonder versnellingsbak.

LEES OOK: Waarom heeft de Outlander PHEV geen versnellingsbak?

Ruim 70 km actieradius

De 2,4-liter benzinemotor is specifiek ontwikkeld voor toepassing in een PHEV. In hybridemodus fungeert deze als een krachtige generator. Je zou misschien denken dat de cilinderinhoud van 2,4-liter wel erg groot is voor een motor die vooral bedoeld is om een batterij op te laden. Op basis van jarenlange ervaring en heel veel tests blijkt dat dit een perfecte combinatie van regeneratievermogen, laag brandstofverbruik en een stille loop oplevert.

Hoeveel kWh de batterij levert, weten we nog niet. Wel kan de Engelberg Tourer een afstand van meer dan 70 kilometer volledig elektrisch rijden, gemeten volgens de officiële WLTP-meting. Dat is toch behoorlijk meer dan de 45 kilometer die de huidige Outlander PHEV haalt (volgens WLTP) en aanzienlijk meer dan de gemiddelde woon-werkafstand die Nederlanders rijden (22,7 km in 2016 volgens CBS).

Met een actieradius van 70 kilometer kan de gemiddelde Nederlander dus volledig elektrisch op en neer naar werk. En als lange afstanden worden afgelegd, kun je met een volle tank een afstand van ruim 700 km overbruggen, zonder tussentijds urenlang te hoeven opladen.

S-AWC

Verder belooft de nieuwe SUV uitstekende rijeigenschappen op onverharde en gladde wegen dankzij de intelligente vierwielaandrijving. Mitsubishi Motors staat bekend als 4×4-merk met talloze successen in de rallysport. Al die kennis is naar eigen zeggen verwerkt in het aandrijfsysteem van de huidige en toekomstige SUV’s.

Het 4×4-systeem van Mitsubishi Motors heet Super All-Wheel Control (S-AWC) en kan de aandrijfkrachten naar elk wiel afzonderlijk regelen voor de best mogelijke tractie in alle omstandigheden. Samen met het hoge koppel van de elektromotoren dat bovendien onmiddellijk zonder enige vertraging geleverd wordt, leent het plug-in hybride aandrijfsysteem zich ook prima om een caravan te trekken.

LEES OOK: Met de Outlander PHEV en caravan op vakantie: dit zijn de feiten

Ook interessant
Mitsubishi Motors grootste stijger in Europese Unie
Op vakantie? Deze accessoires moet je hebben
Mitsubishi Eclipse Cross head-up display
‘Nederlanders gebruiken rijhulpsystemen te weinig’
Mitsubishi Outlander PHEV caravan
Aanhanger of caravan achter de auto? Hier moet je op letten!
Mitsubishi Outlander PHEV NewMotion
Wat kost een eigen laadpaal en hoe snel verdien je die terug?
Veiligheidssystemen verplicht in 2022: deze heeft Mitsubishi al

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid