Mitsubishi Outlander PHEV banden

Onderzoek wijst uit: Nederlanders niet op de hoogte van minimale profieldiepte

‘Automobilisten rijden te lang door op versleten banden’

01 november 2018

Bijna 90 procent van de Nederlanders weet niet bij welke profieldiepte hun autobanden toe zijn aan vervanging. Veruit de meeste automobilisten denken dat langer kan worden doorgereden dan wettelijk is toegestaan, blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG. Nu de herfst weer in volle gang is en de kans op gladheid steeds verder toeneemt, wordt extra gewezen op het belang van voldoende profieldiepte.

Wanneer advies?

Bij de APK is wettelijk een advies voor vervanging van de banden voorgeschreven als de profieldiepte minder dan 2,5 mm bedraagt. Maar uit het onderzoek onder 1.021 automobilisten blijkt dat maar liefst 87,8 procent daarvan niet op de hoogte is. En veruit de meeste daarvan denken dat je nog veel verder kunt doorrijden totdat het garagebedrijf nieuwe banden adviseert.

Veel automobilisten rijden van APK naar APK en besteden doorgaans weinig aandacht aan de technische staat van de auto. En omdat de meeste automobilisten niet weten wanneer een band officieel versleten is en daarmee dus langer doorrijden, is het gebrek aan bandenprofiel veruit het meest voorkomende mankement bij de APK.

LEES OOK: 8 manieren om oude autobanden een tweede leven te geven

Wanneer vervangen?

Het wettelijke minimum van de profieldiepte, dus waarvoor je officieel een boete kunt krijgen als het minimum wordt overschreden, bedraagt 1,6 mm. Wist jij dat? Meer dan de helft van de ondervraagden in ieder geval niet.

Meer dan 10 procent van de respondenten denkt zelfs dat een profieldiepte van 0,6 mm het wettelijke minimum is. Bij dit soort waarden is de band echter zo goed als kaal en dus gevaarlijk om mee te rijden. Vooral als het gaat regenen, omdat een band zonder profiel geen water kan afvoeren. En dan ontstaat aquaplaning, wat levensgevaarlijke situaties kan opleveren. Zie onderstaande video.

Ook interessant
Bij noodweer stilstaan op de vluchtstrook: mag dat?
Zomerbanden
Waarom je niet lang moet doorrijden op winterbanden
Waarom de Mitsubishi Eclipse Cross vijf sterren scoort bij de Euro NCAP-crashtest

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid