Een overzicht van de percentages
Bijtelling? Wat staat je in 2015 en 2016 te wachten
Geen bijtelling? Dat lukt alleen als je een auto van de zaak niet privé gebruikt. Althans voor niet meer dan 500 kilometer. Dat moet je voor de fiscus ook waterdicht kunnen aantonen met een kilometeradministratie en een agenda met zakelijke afspraken. Kortom: een hoop rompslomp.
Dus dan maar wel de catalogusprijs van de auto bij het belastbaar inkomen optellen? Een overzicht van de percentages in 2015 en 2016.
2015
Bijtelling | CO2-uitstoot per kilometer |
---|---|
4 % | 0 gram (volledig elektrische auto) |
7 % | 1 t/m 50 gram |
14 % | 51 t/m 82 gram |
20 % | 83 t/m 110 gram |
25 % | >110 gram |
2016
Bijtelling | CO2-uitstoot per kilometer |
---|---|
4 % | 0 gram (volledig elektrische auto) |
15 % | 1 t/m 50 gram |
21 % | 51 t/m 106 gram |
25 % | >106 gram |
Conclusie: voor puur elektrisch aangedreven auto’s verandert er de komende twee jaar niets. Plug-inhybrides (PHEV’s) met een uitstoot tot en met 50 gram per kilometer worden in 2016 hoger ingeschaald. Dus is het slim om nog voor 1 januari 2016 een PHEV in te zetten, zodat je nog 60 maanden (wettelijke periode) kunt profiteren van 7 procent bijtelling.