Speciaal oppervlak vergelijkbaar met asfalt

Frankrijk opent eerste autoweg met zonnepanelen

10 januari 2017

Ken je dat bijzondere fietspad in Krommenie dat zonnestroom oplevert? In Frankrijk is nu ook zo'n weg geopend, maar dan voor auto's en één kilometer lang!

Om de afgesproken klimaatdoelstellingen te halen, moet de komende jaren aanzienlijk meer schone energie worden opgewekt. Maar daarvoor is wel ruimte nodig. Windmolenparken op zee zijn ideaal vanwege de constante wind en de enorme hoeveelheid ruimte buiten ons zicht. Maar de ruimte voor grote ‘zonneparken’ is beperkt, zeker in Nederland.

Er wordt dus volop gezocht naar mogelijkheden om grote oppervlakten aan zonnepanelen in onze drukbevolkte gebieden te plaatsen, zonder belemmeringen. Op daken van huizen en gebouwen bijvoorbeeld. Of bij een snellaadstation. Maar wat als onze wegen stroom opleveren, terwijl we er gewoon overheen rijden?

In Krommenie werd in 2014 ’s werelds eerste ‘SolaRoad’ (70 meter fietspad) in gebruik genomen en nu is in Frankrijk een autoweg geopend met één kilometer lange strook zonnepanelen.

COLAS : Route solaire Wattway - © Joachim Bertrand / COLAS

Stroom voor straatverlichting

Deze bijzondere weg in het Franse dorpje Tourouvre-au-Perche heeft ruim 5 miljoen euro gekost en het heeft vijf jaar geduurd om de speciale zonnepanelen te ontwikkelen. Die moeten immers sterk genoeg zijn zodat auto’s er overheen kunnen rijden, in alle omstandigheden voldoende grip leveren vergelijkbaar met asfalt en ook nog rendabel zijn.

Het idee bestaat al langer, maar het Franse bedrijf Colas zegt de eerste fotovoltaïsche panelen te hebben ontwikkeld dat daadwerkelijk geschikt is voor autowegen. De gepatenteerde Franse innovatie heet Wattway.

De zonnepanelen in het wegdek moeten genoeg stroom opleveren voor de straatverlichting in het dorp met 3.400 inwoners. De Franse regering gaat de zonnepanelen de komende twee jaar testen. Als de resultaten positief zijn, wordt er nog duizend kilometer extra ‘solar road’ aangelegd.

Laten we hopen dat het positief uitpakt, want het zou een ideale manier zijn om onze wegen letterlijk te verduurzamen. De opbrengst van het stukje fietspad in Krommenie is in ieder geval bovenverwachting hoog, zo maakte TNO bekend.

- © Joachim Bertrand / COLAS

Ook interessant
Video: zo werkt de eerste energieneutrale tunnel ter wereld
Parkeergarage station Driebergen-Zeist
Eerste energieneutrale parkeergarage van Nederland geopend
zonnepanelen
PowerParking in Lelystad: parkeerterrein als energiecentrale
Solar road N401 Kockengen
Straks realiteit: autorijden over zonnepanelen op ‘energieweg’ N401
7 redenen waarom rijden op zonne- en windenergie een goede keuze is
Snelweg A50 bij Uden wordt ‘Solar Highway’

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid