zonnepanelen

Zonne-energie voor de verlichting en het opladen van elektrische auto's

PowerParking in Lelystad: parkeerterrein als energiecentrale

19 oktober 2017

Een parkeerterrein overkapt met zonnepanelen die stroom opwekken voor de plaatselijke verlichting en om de batterijen van (semi-)elektrische auto's te laden. Ideaal toch? Zo'n 'parkeerterrein als energiecentrale' wordt realiteit op en nabij Lelystad Airport.

De opgewekte stroom uit zonnepanelen wordt opgeslagen in de batterijen van de elektrische auto’s als er sprake is van een overschot. De modellen die op het parkeerterrein aan de lader staan, profiteren niet alleen van 100% duurzame energie, maar fungeren op dat moment ook als energiebuffer.

Dankzij de toepassing van slimme technologie kunnen de elektrische auto’s ook stroom terugleveren indien nodig. Bijvoorbeeld ’s nachts als het licht moet blijven branden terwijl er geen zonne-energie wordt opgewekt. Deze techniek heet vehicle-to-grid (V2G) en wordt gezien als een belangrijke innovatie voor de toekomst.

De batterijen van elektrische auto’s vormen een groot potentieel om (tijdelijk) hernieuwbare energie op te slaan, vooral als die een langere tijd geparkeerd staan, zoals op een vliegveld. De noodzaak van een zwaarder en duurder elektriciteitsnet wordt hiermee voorkomen.

PowerParking

Ander belangrijk deel van dit project is dat het parkeerterrein is aangesloten op het eerste publieke gelijkstroomnet van Europa. Elektrische auto’s, zonnepanelen en warmtepompen werken al op gelijkstroom, maar om die energie aan het stroomnet te kunnen afgeven, moet die worden omgezet in wisselstroom waarbij doorgaans veel energie verloren gaat.

De realisatie van dit zogeheten ‘PowerParking‘-project gaat 3,1 miljoen euro kosten, maar de Europese Unie is dermate onder de indruk dat het 1,2 miljoen euro subsidie heeft verstrekt. De provincie Flevoland doet daar nog een half miljoen euro bij.

Momenteel wordt een testmodel van PowerParking gebouwd bij de TU Delft. Daarna worden de duurzame parkeerterreinen gerealiseerd bij Lelystad Airport en het naastgelegen Lelystad Airport Businesspark.

Pilot

Als je een lithium-ion batterij van een elektrische auto kunt opladen, kun je hem ook ontladen, zou je denken. Maar zo simpel ligt dat niet. De meeste (semi-)elektrische modellen die in Nederland rijden, moeten hiervoor eerst worden aangepast. Niet bij Mitsubishi Motors. De Outlander PHEV de eerste auto die vanaf de introductie al geschikt is voor bidirectioneel laden.

Of je nu in een gloednieuwe of paar jaar oude Mitsubishi Outlander PHEV rijdt: de plug-in hybride SUV is nu al ‘toekomstproof’. Zonder noodzakelijke aanpassingen aan de auto kun je volop gebruikmaken van de ‘duurzame energiecentrales’ bij Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark als die volledig operationeel zijn.

Bovendien wordt de expertise en technische voorsprong van Mitsubishi Motors op het gebied van V2G verder uitgebreid door de betrokkenheid van praktijkproeven met ‘smart charging’ in samenwerking met Hogeschool van Amsterdam (HvA) Engie, Alliander en Amsterdam Smart City.

LEES OOK: Straks realiteit: autorijden over zonnepanelen op ‘energieweg’ N401

Ook interessant
Volgende generatie plug-in hybride SUV: wat kunnen we verwachten?
Alliance Intelligent Cloud: dit zijn de voordelen
Topnotering voor Mitsubishi Motors in klanttevredenheidsonderzoek
Samenwerking Mitsubishi en ABN AMRO voor circulaire groei
Mitsubishi Dendo Drive House
DENDO DRIVE HOUSE: wat is het en hoe werkt het?
Mitsubishi Eclipse Cross Red Diamond
Wat maakt de lakkleur Red Diamond zo bijzonder?

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid