SUV van de toekomst valt goed in de smaak
Mitsubishi GT-PHEV Concept wint belangrijke designprijs, maar er is meer
De Mitsubishi GT-PHEV Concept werd onlangs - tegelijk met de Mitsubishi Eclipse Cross - bekroond met de prestigieuze 'GOOD DESIGN award'. Deze Amerikaanse onderscheiding wordt gezien als een van de belangrijkste designprijzen van het jaar, dus iets om heel trots op te zijn. Maar onder de strak gelijnde carrosserie van de GT-PHEV gaan veel meer kwaliteiten schuil.
Ground Tourer PHEV
De Mitsubishi Ground Tourer PHEV, zoals het studiemodel voluit heet, trekt veel bekijks dankzij het prachtige ontwerp met strakke lijnen, schitterende verlichting en opvallende ‘suicide doors’ die in tegengestelde richting van elkaar openen.
De grote portieren bieden toegang tot een super modern interieur met mooie bedieningselementen, veel luxe, oog voor detail en een merkbaar hoge kwaliteit. Het is niet voor niets dat de Mitsubishi GT-PHEV door het Chicago Athenaeum Museum for Architectuur and Design werd onderscheiden met een GOOD DESIGN award.
LEES OOK: Mitsubishi Motors investeert in ‘solid-state’ batterij voor toekomstige elektrische auto
Triple Motor
Wat je echter niet ziet, is de volgende generatie plug-in hybride aandrijflijn waarmee het succes van de huidige Mitsubishi Outlander PHEV onverstoord zal worden voortgezet. De GT-PHEV Concept is uitgerust met een nieuw, door Mitsubishi Motors ontwikkeld aandrijfsysteem boordevol innovatie en gepatenteerde techniek.
De GT-PHEV Concept maakt gebruik van een zogeheten Triple-Motor lay-out met één elektromotor die de voorwielen aanstuurt en twee de achterwielen. Samen leveren ze 180 kW (245 pk) aan elektrokracht.
Onder de motorkap ligt nog een 2,5-liter benzinemotor die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in een PHEV. In de rijstand ‘Series Drive’ fungeert die als generator, in de stand ‘Parallel Drive’ zorgt de benzinemotor voor maximale efficiency bij hoge snelheden en extra acceleratievermogen bij lage snelheden. Zoals we kennen van andere Mitsubishi-SUV’s worden de aandrijfkrachten naar de wielen gestuurd via Super All Wheel Control (S-AWC) vierwielaandrijving.
Toonaangevende efficiency
De Mitsubishi GT-PHEV Concept heeft in theorie een puur elektrische actieradius van 120 kilometer en een totale actieradius van meer dan 1.200 kilometer (volle tank + volledig opgeladen batterij). Mede hierdoor bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot minder dan 26 g/km. Daarmee staat de GT-PHEV aan de top van het plug-in hybride segment.
Helaas kun je het model niet kopen, want de Mitsubishi GT-PHEV is een prototype en geen productiemodel. Het Japanse automerk demonstreert hiermee wél hoe ver de techniek al is ontwikkeld en wat we in de komende jaren kunnen verwachten. Ter vergelijking: de huidige Mitsubishi Outlander PHEV heeft een elektrisch bereik van maximaal 54 km, terwijl de gemiddelde CO2-emissie is vastgesteld op 42 g/km (volgens NEDC).
Connected car-technologie
Verder demonstreert de Mitsubishi GT-PHEV Concept de nieuwste innovaties op het gebied van connected car-technologie. Als de bestuurder bijvoorbeeld een bestemming invoert in het geïntegreerde navigatiesysteem, wordt het energieverbruik van de motoren geoptimaliseerd op basis van real-time informatie over het weer, de temperatuur, de route en de omstandigheden onderweg. Mooi toch?
Het prijswinnende design van de Mitsubishi GT-PHEV en de vooruitstrevende aandrijftechniek dienen als basis van de volgende generatie plug-in hybride SUV van Mitsubishi Motors. Meer weten over Mitsubishi’s toekomstplannen? Bekijk hier de hoogtepunten van het gepresenteerde toekomstplan ‘Alliance 2022’.