1 miljard dollar gereserveerd voor ontwikkeling 'revolutionaire' technologie
Mitsubishi Motors investeert in ‘solid-state’ batterij voor toekomstige elektrische auto
Mitsubishi Motors en alliantiepartners Renault-Nissan hebben een speciaal fonds opgericht om te investeren in nieuwe technologiebedrijven. Er is een bedrag van 1 miljard dollar vrijgemaakt voor de komende vijf jaar. De eerste 'deal' is al gesloten met een bedrijf dat materialen voor zogeheten 'solid-state' batterijen ontwikkelt: een belangrijke innovatie voor toekomstige automobiliteit.
De Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zet de komende jaren vol in op elektrificatie, is te lezen in het vorig jaar gepresenteerde toekomstplan. Binnen nu en 2022 worden bijvoorbeeld twaalf elektrische auto’s op de markt gebracht.
Maar dat niet alleen: ook moeten de elektrische auto’s over vier jaar ten minste 600 km kunnen afleggen op een acculading. En in 15 minuten minimaal 230 km rijbereik kunnen bijladen. Tevens moeten de batterijkosten per kWh met 30% verlaagd zijn ten opzichte van 2016.
Om deze keiharde doelstellingen te halen, moet op allerlei vlakken nog flink worden geïnnoveerd. Om technologiebedrijven te ondersteunen en de ontwikkeling van waardevolle techniek te versnellen, is het investeringsfonds Alliance Ventures opgericht en een bedrag van maar liefst 1 miljard dollar gereserveerd.
Het eerste bedrijf waarmee in dit kader wordt samengewerkt, is het Amerikaanse Ionic Materials, gespecialiseerd in solid-state batterijtechniek.
>> ZIE OOK: Met je Mitsubishi op wintersport: waar moet je op letten?
Wat is een solid-state batterij?
Een solid-state batterij bevat geen vloeistof. In een lithium-ion batterij – die tegenwoordig in elke elektrische auto, smartphone en laptop zit – zorgt vloeibaar elektrolyt voor de verbinding tussen de twee polen. Bij een solid-state batterij is dat een vast (solid) materiaal.
Ook heeft een solid-state batterij een hogere energiedichtheid en kan hij sneller worden opgeladen. Dus meer stroom uit een kleinere accu én kortere laadtijden. Ideaal voor een elektrische auto. Toch heb je waarschijnlijk nog nooit van een solid-state batterij gehoord, want ze functioneren niet bij temperaturen onder 60 graden Celsius. Dus niet bruikbaar in ons dagelijkse leven.
Begin 2017 kwam de 95-jarige (!) professor John Goodenough echter met een oplossing. De geniale Amerikaan en mede-uitvinder van de lithium-ion batterij ontwikkelde de eerste solid-state batterij die functioneert bij temperaturen van -20 tot +60 graden.
De batterij maakt gebruik van glas als elektrolyt en een anode van natrium in plaats van lithium. De energiedichtheid is naar eigen zeggen drie keer zo hoog als bij een lithium-ion batterij. Bovendien is deze solid-state batterij veel goedkoper te produceren en opgebouwd uit duurzame materialen (natrium kun je winnen uit zeewater).
Ook veiliger
Ook zijn vloeistofloze solid-state batterijen veiliger. Ze kunnen niet lekken en er is nauwelijks explosiegevaar. Als een lithium-ion batterij regelmatig te snel oplaadt, kunnen zogeheten dendrieten ontstaan (soort ophoping van lithiumdeeltjes). En die kunnen kortsluiting veroorzaken. Bij Samsung weten ze daar alles van. Na verschillende meldingen van ontploffende Galaxy Note 7 smartphones als gevolg van dendrieten werd het toestel van de markt gehaald.
Er zijn verschillende oplossingen om dendrietvorming tegen te gaan, maar die zijn relatief duur en verminderen de accuprestaties. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het succes van een elektrische auto wordt bepaald door de combinatie van rijbereik en laadsnelheid, zonder enkele concessie op het gebied van veiligheid.
De samenwerking met Ionic Materials is daarom een belangrijke stap voor de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi om zijn leidinggevende rol te behouden op het gebied van elektrisch rijden. De autogroep is met ruim 540.000 verkochte EV’s ’s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen.
>> ZIE OOK: Amerikaans onderzoek: “Mitsubishi Space Star CO2-vriendelijker dan een Tesla”