Zwart-witte stickers overal hetzelfde in de Europese Unie

Nieuwe namen voor brandstoffen aan de pomp

11 oktober 2018

Tanken in het buitenland kan soms best verwarrend zijn, want welke brandstof moet je gebruiken? Verschillende landen hanteren immers verschillende benamingen voor dezelfde soort brandstof, maar dat is nu verleden tijd.

Super bleifrei, sans plomp, gasolina, nafta, blyfri, super plus, senza piombo… Iedereen die wel eens in het buitenland getankt heeft, herkent de vertwijfeling aan de pomp. Welke moet je hebben?

In sommige landen zijn ook de kleuren van de tankpistolen anders dan we in Nederland gewend zijn, dus dat maakt het niet makkelijker. En je Spaanse kennis toepassen in Italië werkt ook niet altijd, want ondanks dat gasolina en gasolio erg op elkaar lijken, betekent de een benzine en de ander diesel.

Deze situatie in de Europese Unie schreeuwt om eenduidige benamingen van brandstoffen. En die is er nu (eindelijk). Per 12 oktober 2018 moet elke pomp in de EU voorzien zijn van een zwart-witte sticker met de brandstofcode.

Het gaat hier overigens om een extra etiket. De bestaande benamingen van de brandstoffen blijven voorlopig nog zichtbaar. Ook krijgen nieuwe auto’s, bussen, vrachtwagens en motorfietsen zo’n sticker aan de binnenkant van de tankklep om aan te tonen welke brandstof geschikt is.

LEES OOK: E10 benzine: wat is het en kun je het zomaar tanken?

Benzine

Benzine wordt tegenwoordig aangeduid met een ronde E-sticker (E5, E10 of E85), met een aparte vermelding van het octaangetal (95 of 98).

Het cijfer naast de E staat voor het percentage ethanol (biobrandstof) dat is bijgemengd. In Euro95-benzine wordt al jaren 5% ethanol bijgemengd, dus niets nieuws wat dat betreft.

E10-benzine is iets van de laatste jaren. Deze brandstof zien we steeds vaker om het verbruik van fossiele brandstoffen te verminderen. Bij veel pompstations in Europa is E5 zelfs geheel vervangen door E10, alleen is deze brandstofsoort niet per definitie geschikt voor iedere auto. Check hier of jouw auto geschikt is voor E10. E85 is uitsluitend geschikt voor auto’s met een zogenoemde Flex Fuel-motor. Deze brandstof is ook lang niet overal verkrijgbaar.

Diesel

Diesel wordt aangeduid met een vierkante B-sticker. Ook hier geeft het getal aan hoeveel procent biobrandstof hierin maximaal verwerkt mag zijn. Reguliere diesel wordt aangeduid met B7. De dieselsoorten B10, B100 en XTL zijn vrij nieuw. XTL-diesel is volledig synthetisch en dus niet gemaakt van aardolie.

Erger dan bij E10-benzine zijn lang niet alle dieselvoertuigen geschikt voor B10, B100 en XTL. Houd hier dus rekening mee. En laat je niet misleiden door de letter B die hier dus niet verwijst naar ‘benzine’.

LEES OOK: Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel

Gas

De brandstofsticker voor gas heeft een ruitvorm. De letters geven aan om welk type gas het gaat. Deze benamingen werden al in Nederland gehanteerd, dus we hoeven nergens aan te wennen.

LPG en CNG zijn de meest voorkomende in Nederland. LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas en wordt ook wel autogas genoemd. CNG is Compressed Natural Gas, ofwel gecomprimeerd aardgas.

LNG staat voor Liquefied Natural Gas (vloeibaar aardgas) en is vooral in opkomst in de transportsector en scheepvaart.

H2 staat voor waterstof, wat je nu nog maar op vier plekken kunt tanken in Nederland.

Ook interessant
Mitsubishi Outlander PHEV V2G-pilot NewMotion
Onderzoek LeasePlan: elektrische auto voordeliger dan diesel
E10 benzine: wat is het en kun je het zomaar tanken?
Coal Rolling
Lekker roeten. Fout bezig!
Doorbraak: bacterie als biobrandstof

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid