Antwoorden op mogelijke vragen van Mitsubishi-rijders.
Met de Outlander PHEV en caravan op vakantie: de feiten
De Mitsubishi Outlander PHEV is niet direct ontwikkeld om te excelleren als caravantrekker, maar blijkt dit wel goed te kunnen. Tijdens het rijden met een caravan kan de plug-in hybride SUV zich soms echter anders gedragen dan je onder normale omstandigheden gewend bent. We zetten de feiten op een rij.
Trekkracht
Een voordeel van de Mitsubishi Outlander PHEV is niet zozeer het maximum aanhangwagengewicht van 1.500 kg (geremd), maar de hoge trekkracht ten opzichte van een vergelijkbare auto met conventionele verbrandingsmotor. Dit is te danken aan de gecombineerde aandrijfkracht van de benzinemotor en de twee elektromotoren.
Belangrijke pluspunten van een elektromotor zijn de onmiddellijke reactie op het gaspedaal en het maximumkoppel dat continu én direct vanaf stilstand beschikbaar is. Het gemak waarmee de Outlander PHEV een caravan van zijn plek trekt, is direct merkbaar. En ook bergopwaarts heeft hij geen moeite met het maximaal toegestane combinatiegewicht van 3.810 kg.
LEES OOK: Met de auto op vakantie? Dit is verplicht in het buitenland
Verbruik
Als je een gewicht van 1.500 kg meesjouwt, stijgt het energieverbruik van de auto natuurlijk aanzienlijk, vooral tijdens het optrekken vanuit stilstand en bergopwaarts rijden.
Doordat de Mitsubishi Outlander PHEV met caravan zo vlot van zijn plek komt, is de verleiding groot om snel te accelereren en met een hoge snelheid naar je vakantiebestemming te sjezen. Dat kost natuurlijk extra veel energie. Mede door de toenemende luchtweerstand stijgt het verbruik flink boven de 90 km/u. Wie niet om de haverklap bij het tankstation wil staan, wordt dan ook geadviseerd niet harder dan 90 km/u te rijden.
Accu bijladen
De kans is groot dat tijdens het rijden met een caravan ineens het toerental hoog oploopt. Dat heeft te maken met de ladingstoestand van de aandrijfaccu. Bij het rijden met een caravan of zware belading houdt de accu altijd een buffer van 27% over, met een ondergrens van 22%.
Als de ondergrens bereikt wordt, schakelt de auto automatisch over naar Serie-mode (de auto rijdt nu elektrisch). De verbrandingsmotor zorgt nu voor de stroom die nodig is om de elektromotoren te laten functioneren en de accu bij te laden. Dat hoor je aan het toerental. Dit geeft echter een beperking van de aandrijfkracht.
Als de buffer van de aandrijfaccu weer op 27% komt, schakelt de auto terug naar Parallel-mode (de auto rijdt nu vooral op de verbrandingsmotor, met elektro-ondersteuning). Je merkt dat het toerental daalt en de trekkracht toeneemt. In bergachtig gebied kan deze situatie zich vaker voordoen.
LEES OOK: Laden in het buitenland? Dit is handig om te weten
Remmen op de elektromotor
Tip tijdens bergafwaarts rijden: zet de stand van energieterugwinning op maximaal (B5). Bij gas los wordt dan zoveel mogelijk elektrische energie teruggewonnen (regeneratie) en opgeslagen in de aandrijfaccu (mits de accu niet volgeladen is). Die energie kun je goed gebruiken als je straks weer bergopwaarts moet. Ook voel je dat de auto bij gas los aanzienlijk sterker afremt en dus worden de conventionele remmen minder belast, wat de levensduur vergroot.
Symbolen
Tijdens het rijden met een caravan kan mogelijk het symbool van een schildpad op de display verschijnen, met de aanduiding ‘Limited Driving Mode’. Dat betekent dat er meer stroom nodig is voor de aandrijving dan de generator kan leveren. Het dringende advies is om langzamer te rijden. Dan krijgt de aandrijfaccu de tijd om te worden bijgeladen. Want als de ladingstoestand van de accu zakt tot 20%, daalt de stroomafgifte uit de accu en neemt de aandrijfkracht van de auto af. Dat is natuurlijk geen fijne gedachte met een caravan aan de trekhaak, dus neem ‘het advies van de schildpad’ serieus!
Uitlaat
Het kan voorkomen dat je in de auto een brandlucht ruikt als je met de caravan op pad bent. Dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de plaatsing van de uitlaat onder de Mitsubishi Outlander PHEV. Die gaat namelijk bij het verlaten van de motorruimte direct naar rechts en loopt via de rechter dorpel naar achter. Hierdoor kan opspattend straatvuil vanaf het rechter voorwiel op de uitlaat komen. Doordat de verbrandingsmotor tijdens het rijden met een caravan harder moet werken, wordt de uitlaat veel warmer. Het straatvuil dat op de hete uitlaat verbrandt, kan dan kortstondig voor een brandgeur zorgen.
Super-All Wheel Control (S-AWC)
De Mitsubishi Outlander PHEV is de eerste vierwielaangedreven plug-in hybride die zowel de voor- als de achterwielen elektrisch kan aandrijven. De wielen zijn met elkaar verbonden via een ingenieus 4WD-systeem, ook wel Super-All Wheel Control (S-AWC).
Dit systeem verdeelt niet alleen de aandrijfkrachten tussen de voor- en achterwielen, maar ook tussen de linker- en rechterwielen. Daarmee staat de Outlander PHEV garant voor optimale stabiliteit, een uitstekende tractie en terreinvaardigheid. Ideaal als je met een caravan op pad bent. En al helemaal als je een caravan of een (nat) grasveld moet manoeuvreren. De Outlander PHEV heeft namelijk ook een 4WD LOCK-functie.
Bij de grondig vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV (modeljaar 2019) die vanaf september 2018 in de Nederlandse showrooms staat, biedt het S-AWC-systeem ook nog een SNOW-functie. Hiermee biedt de SUV extra grip, controle en veiligheid in gladde omstandigheden. Deze stand werkt ook op een modderige ondergrond.
LEES OOK: Mitsubishi Outlander PHEV grondig vernieuwd: dit zijn de verschillen
Airco tijdens opladen
De vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV maakt het tevens mogelijk om het audiosysteem en de airconditioning te gebruiken tijdens het opladen. Dat is heerlijk als je ergens in Zuid-Europa in de bloedhete zon bij een laadpaal staat. Onderweg (snel)laden is hiermee extra prettig en comfortabel, ongeacht de weersomstandigheden.
Main Battery Warming System
Ook nieuw voor de Mitsubishi Outlander PHEV (2019) is het Main Battery Warming System. Dit is leverbaar vanaf de uitvoering Intense+ en verwarmt de batterij tot de ideale werktemperatuur, zowel tijdens het opladen als het rijden, zelfs bij buitentemperaturen tot -40° Celsius!
Hierdoor lopen de batterijprestaties niet terug, zoals bij koude omstandigheden normaliter wel het geval is. Ideaal in de winter dus! En dankzij de EV-priority modus kan de bestuurder zelf kiezen om het inschakelen van de verbrandingsmotor (bij voldoende accucapaciteit) nagenoeg te voorkomen.
LEES OOK: Misselijk op de achterbank? 10 tips tegen wagenziekte