Slimme technologie goed voor Outlander PHEV-rijders.
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Is een laadpunt bijna altijd bezet vanwege de vele elektrische auto's in de buurt? Of zijn er laadpalen in de wijk geplaatst die juist nooit worden gebruikt? Dankzij slimme technologie van ENGIE kan nu veel beter worden ingeschat waar precies behoefte is aan (extra) laadplekken. Deze techniek wordt nu eerst in Utrecht toegepast, waar ENGIE ook een 'Vehicle2Grid-plein' gaat bouwen met techniek die samen met Mitsubishi Motors is getest.
Voorspellend algoritme
De technologie van ENGIE werkt met een soort voorspellend algoritme. Door exact te meten hoe vaak en wanneer een laadpunt gebruikt wordt en die gegevens te combineren met allerlei andere waardevolle informatie – bijvoorbeeld van het CBS, de gemeente, uit andere steden waar ENGIE laadpunten faciliteert, over verkoopcijfers en (lokale) subsidieregelingen van elektrische auto’s etc. – kan veel beter worden ingeschat waar precies behoefte is aan (extra) laadpunten.
Utrecht is de eerste stad die actief gebruik maakt van deze techniek. Hier worden de komende jaren ten minste 1.600 extra laadpalen geplaatst als onderdeel van een landelijke investering. Doordat met behulp van ENGIE duidelijker wordt waar die moeten komen, kan ook beter worden ingespeeld op de behoeften. De laadpunten kunnen eerder worden geplaatst op de plekken waar ze nodig zijn, nog voordat de bewoners in de wijk het zich realiseren en een aanvraag indienen. Zo worden investeringen beter benut en ontstaan er geen achterstanden. Het is de bedoeling dat deze techniek ook in andere steden wordt toegepast.
De realisatie van de 1.600 laadpalen in Utrecht is toegekend aan ENGIE. De eerste worden eind dit jaar in gebruik genomen. Tegen die tijd wordt ook de ChargeAssist-app van ENGIE geïntroduceerd. Gebruikers van ENGIE-laadpunten kunnen via de app de beschikbaarheid van laadpunten bekijken, tarieven bekijken en rechtstreeks betalingen doen. Ook handig: je ontvangt een melding als het laden getopt is, zodat je niet onnodig lang op een laadplek staat.
LEES OOK: Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto
Vehicle2Grid-plein
Daar blijft het overigens niet bij. ENGIE kondigt ook aan dat eind 2020 in Utrecht het eerste ‘Vehicle2Grid-plein’ wordt opgeleverd. De laadpunten op dit plein zijn bi-directioneel en kunnen ook stroom uit de autobatterij terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit wordt steeds belangrijker, nu we meer en meer gebruik maken van zon- en windenergie die afhankelijk zijn van de weersomstandigheden. Om stroomstoringen te voorkomen, moet het elektriciteitsnet continu in balans zijn. Er mogen geen overschotten of tekorten ontstaan.
Mitsubishi Motors heeft veel ervaring met bi-directioneel laden en is al jaren betrokken bij grote Nederlandse praktijktesten, onder meer in samenwerking met ENGIE. Bij het ENGIE-kantoor in Zaandam werd met succes een Mitsubishi Outlander PHEV ingezet als energieopslag voor het pand: een primeur in Europa. De Outlander PHEV kon hier niet alleen stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet (grid), maar ook aan het gebouw als noodstroomvoorziening.
Bi-directioneel laden maar!
Als een Mitsubishi Outlander PHEV is uitgerust met de Remote Control-functie, is die vanuit de fabriek al geschikt voor bi-directioneel laden. Via de Remote Control-app, waarmee je ook de laadtimer en standkachel van de Outlander PHEV kunt instellen, kun je de mogelijkheid van bi-directioneel laden activeren.
In tegenstelling tot veel andere fabrikanten van elektrische auto’s is Mitsubishi Motors er nu al klaar voor. Laat dat ‘Vehicle2Grid-plein’ maar komen! Bovendien worden eigenaren van een elektrische auto door het nieuwe platform ‘Equigy’ aangemoedigd om bi-directioneel te laden en stroom uit de autobatterij aan te bieden op de energiemarkt in ruil voor een vergoeding. Actieve gebruikers zouden hiermee tot wel honderden euro’s per jaar kunnen besparen op de energierekening.
LEES OOK: Geld verdienen met een Outlander PHEV: hoe werkt dat?