Alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vanaf 2025 uitstootvrij
Zie jij je al zitten in een elektrische stadsbus?
Nederland stapt over op uitstootvrije stadsbussen. Alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer die vanaf 2025 worden aangeschaft, zijn vrij van schadelijke uitstootgassen. Dat is in een overeenkomst met alle betrokken vervoerspartijen vastgelegd.
Er is de laatste tijd een hoop te doen over de luchtkwaliteit in onze binnensteden. Op sommige plekken is de luchtkwaliteit zelfs nog ondermaats ten opzichte van de Europese norm. En dat is slecht voor de volksgezondheid. Er dreigen boetes uit Brussel, dus er moet iets gebeuren. Er worden allerlei initiatieven genomen, maar onze stadsbussen die toch vooral in de stad rijden, verstoken jaarlijks nog altijd miljoenen liters diesel. Maar daar gaat nu echt verandering in komen.
Groene stroom
Vanaf 2025 is elke nieuwe stadsbus volledig elektrisch of waterstof aangedreven. En in de overeenkomst is niet alleen vastgelegd dat de bussen emissievrij moeten zijn. De energie die nodig is om de grote accu’s op te laden, moet ook volledig duurzaam zijn opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio.
Goed voor de economie?
De overstap op uitstootloze stadsbussen heeft natuurlijk invloed op de volksgezondheid, maar volgens de initiatiefnemers van dit omvangrijke duurzaamheidsplan is dit ook goed voor de Nederlandse economie. Door de marktwerking ontstaat ruimte voor innovatie en goedkopere technieken. En aangezien VDL en Ebusco belangrijke producenten zijn van elektrische bussen in binnen- en buitenland, kunnen deze Nederlandse bedrijven profiteren van deze aanpak. Dat geldt natuurlijk ook voor al die werknemers van de Chinese fabrikant BYD, waarvan het Europese hoofdkantoor sinds kort in Schiedam is gevestigd.
Wat betekent het voor ons?
Dat de lucht schoner wordt, staat buiten kijf. Wat het daadwerkelijke effect is van elektrische bussen op de luchtkwaliteit, is nu nog moeilijk in te schatten. Hetzelfde geldt voor de ritprijs, omdat deze transitie een flinke investering met zich meebrengt.
Wie volgt?
Er wordt in de praktijk op kleine schaal al volop getest met elektrische stadsbussen. De provincies Noord-Brabant en Limburg nemen het voortouw als het gaat om grote aantallen. Hier bepalen de emissievrije stadsbussen binnen enkele jaren al het straatbeeld. Wie volgt?