Li-ion batterijen niet meer weg te denken uit elektrische auto's
Automerken omarmen lithium-ion accu, maar waarom?
Mitsubishi Motors ontwikkelde in de jaren zestig al een elektrische auto met loodaccu’s. In de jaren negentig werd volop geëxperimenteerd met accu's van nikkel-cadmium en nikkel-metaalhydride en uiteindelijk kreeg 's werelds eerste in serie geproduceerde elektrische auto in 2009 (Mitsubishi i-MiEV) een lithium-ion batterij.
Waarom lithium-ion?
Een van de belangrijkste eigenschappen van een lithium-ion accu (Li-ion) is de energiedichtheid, ofwel de hoeveelheid energie die per kilo kan worden opgeslagen. Die is veel hoger dan bij nikkel-cadmium (NiCd) en nikkel-metaalhydride (NiMH) en zelfs vier keer hoger dan bij een conventionele loodaccu die bij elke auto onder de motorkap te vinden is.
Tegelijkertijd is een Li-ion accu ook 20 tot 35% lichter dan een NiMH batterij met dezelfde capaciteit. Vandaar de massale toepassing van Li-ion batterijen in smartphones. Maar ook in elektrische auto’s komt het lagere gewicht ten goede aan de rijeigenschappen, de efficiency en de actieradius.
Ook niet onbelangrijk: een Li-ion accu is vrijwel onderhoudsvrij. Het is een gesloten systeem, bevat geen vloeibaar elektrolyt en is goed bestand tegen schokken. De Li-ion accu is probleemloos met allerlei verschillende snelheden op te laden, heeft een zeer geringe zelfontlading en geen last van capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu.
De technische levensduur is langer dan andere accu’s, mede doordat een Li-ion accu aanzienlijk vaker kan worden opgeladen. En vanwege de hogere kostprijs is het rendabel om maatregelen te nemen om de levensduur te verlengen. Onderzoekers van het Franse energie-instituut CEA concludeerden eerder al dat de gemiddelde levensduur van een Li-ion accu gelijk is aan die van een personenauto.
Tot slot is een Li-ion accu milieuvriendelijker dan andere accu’s, omdat ze geen giftige stoffen zoals cadmium of kwik bevatten en kunnen worden hergebruikt en gerecycled.
ZIE OOK: Video: Mitsubishi Outlander PHEV opladen, hoe werkt dat?
Waar komt lithium vandaan?
De meeste lithium, het hoofdbestanddeel van lithium-ion accu’s, wordt gewonnen in Chili. Dankzij deze prachtige video van Bloomberg, die een zoutwinningsbedrijf in de Atacama-woestijn bezocht, weten we dat in een (semi-)elektrische Mitsubishi tien tot vijftien kilo lithium is verwerkt. Bekijk de video.
Zijn er ook nadelen?
Vooralsnog wel ja. De kostprijs van Li-ion accu’s is nog relatief hoog, ook al daalt die momenteel aanzienlijk sneller dan gedacht. Gemiddeld genomen ligt de prijs van een Li-ion batterij vier keer hoger dan bij een loodzuur accu.
Ander nadeel is dat Li-ion accu’s kapot gaan als ze te ver leeg raken. Dat verklaart de noodzaak van een goed functionerend batterij-managementsysteem dat continu de accuspanning controleert.
Wist jij dat Mitsubishi Motors al sinds 1966 ervaring heeft met elektrische aandrijving? En dat wij onterecht bang zijn voor een lege accu?