Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo
Mitsubishi i-MiEV

Onderzoek wijst uit: huidige EV's kunnen meeste ritten aan

Zijn wij onterecht bang voor een lege accu?

21 september 2016

Veel automobilisten willen wel overstappen op een volledig elektrische auto, maar zijn bang dat het rijbereik op één acculading te beperkt is voor hun behoeften. Maar is dat terecht? Volgens een Amerikaans onderzoek onder 750.000 automobilisten in ieder geval niet. De onderzoekers stellen dat 87 procent van alle auto's nu al kan worden vervangen door uitstootloze auto's met een stekker. In Nederland ook?

De angst dat het bereik van een elektrische auto ontoereikend is, heet ook wel ‘range anxiety’. Dit wordt wereldwijd gezien als de belangrijkste reden dat wij nog niet massaal elektrisch rijden. Maurice de Hond onderzocht eerder al dat de helft van alle Nederlandse automobilisten geïnteresseerd is in een EV als volgende auto. Experts verwachten een stroomversnelling als betaalbare EV’s op één acculading ten minste 500 kilometer kunnen afleggen. De meeste EV’s van dit moment zitten qua actieradius tussen de 150 en 250 kilometer, waaronder de Mitsubishi i-MiEV.

Maar als we kijken naar cijfers van het CBS, blijkt dat Nederlandse werknemers gemiddeld 14 kilometer bij hun werk vandaan wonen. Personenauto’s rijden gemiddeld 37 kilometer per dag en staan 23 uur per dag stil! Logisch dat wetenschappers zich afvragen of een auto die zonder te stoppen 700 à 800 kilometer kan rijden wel écht zo belangrijk is.

Amerikaanse wetenschappers namen de gegevens van de National Household Travel Survey onder de loep, waarbij van zo’n 750.000 voertuigen werd bijgehouden hoe ver, hoe lang, waar en wanneer gereden werd. Die gegevens werden toegepast op een elektrische auto uit 2013. Vervolgens werd rekening gehouden met de buitentemperatuur en het rijgedrag die van invloed zijn op de batterijduur van een elektrische auto.

Wat blijkt: de elektrische auto’s die momenteel te koop zijn, kunnen 87 procent van alle auto’s probleemloos vervangen, zonder dat automobilisten hun rijgedrag en hun dagelijkse ritjes hoeven aan te passen. Ofwel, voor de meeste automobilisten verandert niets, behalve dat zij de auto (’s nachts) moeten opladen en dat de luchtkwaliteit aanzienlijk verbetert.

Natuurlijk is de elektrische auto nog niet voor iedereen geschikt. Bijvoorbeeld voor automobilisten die ver van hun werk wonen, voor mensen die voor hun werk stad en land afreizen of voor mensen die regelmatig verre reizen maken met de auto (en caravan). Er zijn allerlei redenen te bedenken om niet elektrisch elektrische te rijden, maar de veelgehoorde angst van automobilisten dat huidige EV’s een te kleine actieradius zouden hebben, wordt hier opnieuw ontkracht.

En ja, het betreft een Amerikaans onderzoek, maar de gemiddelde rijafstanden liggen in de westerse wereld vrij dicht bij elkaar. Dit onderzoek – dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Energy – heeft dus ook betrekking op de situatie in ons land.

Hoeveel kilometer rij jij per dag? Is de actieradius van een EV echt ontoereikend?

Ook interessant
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Onvrede over onduidelijke laadtarieven voor elektrische auto
Op zoek naar het ideale laadpunt voor thuis
Geld verdienen met je Outlander PHEV: hoe werkt dat?
Nederland maakt tempo met extra laadpunten

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid