Slimme hulpmiddelen standaard in nieuwe auto's.

Veiligheidssystemen verplicht in 2022: deze heeft Mitsubishi al

29 mei 2019

Het Europees parlement heeft overeenstemming bereikt over de verplichting van een reeks veiligheidssystemen in nieuwe auto's. Dit geldt vanaf 2022 voor alle personenauto's die nieuw op de markt geïntroduceerd worden. Meerdere systemen zijn echter al leverbaar in de modellen van Mitsubishi Motors.

Het is niet meer voor te stellen: een auto zonder gordels, ABS, rechter buitenspiegel of mistachterlicht. Het zijn een paar voorbeelden van veiligheidsvoorzieningen die in de afgelopen decennia verplicht werden gesteld voor personenauto’s.

Soms leidde de verplichtstelling tot verzet, bijvoorbeeld in 1971 toen de autogordel verplicht werd en in 1975 toen je die (pas) verplicht moest dragen. Inmiddels weten we wel beter en valt over het belang van dit soort voorzieningen niet te twisten.

Tot nu toe ging het steeds om één specifieke voorziening die verplicht werd, maar in 2022 wordt meteen een hele reeks voorzieningen verplicht gesteld. In eerste instantie voor personenauto’s die nieuw op de markt geïntroduceerd worden en vanaf 2024 voor alle auto’s die nieuw verkocht worden.

LEES OOK: Forward Collision Mitigation: wat is het en hoe werkt het?

Het gaat om deze voorzieningen

– Waarschuwing voor noodstop
– Automatische noodremingreep
– Voorbereiding voor alcoholslot
– Vermoeidheidsherkenning
– Waarschuwing voor smartphonegebruik
– Intelligente snelheidsassistent
– Rijstrook assistent
– Achteruitrijcamera of -sensoren
– Datarecorder voor ongevallen
– Verbeterde bescherming bij aanrijding voetgangers en fietsers

Ondanks dat het nog jaren duurt voordat deze systemen verplicht aanwezig zijn op een nieuwe auto, zijn meerdere hiervan al leverbaar op modellen van Mitsubishi Motors.

Neem bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander (PHEV) en Eclipse Cross, die afhankelijk van de uitvoering voorzien zijn van Forward Collision Mitigation (FCM), Emergency Stop Signal (ESS), Lane Departure Warning (LDW), Adaptive Cruise Control (ACC) en de Multi Around Monitor achteruitrijcamera. Daarmee is de helft van het lijstje al ‘gecovered’. Een aantal van deze systemen zijn straks overigens ook leverbaar op de sterk vernieuwde Mitsubishi ASX.

Minder verkeersdoden

De EU denkt dat met deze maatregelen het leven van 25.000 verkeersdeelnemers kunnen worden gered en 140.000 ernstige verwondingen kunnen worden voorkomen tegen het jaar 2038. Eerdere verplichte maatregelen die in de EU zijn ingevoerd, zouden hebben bijgedragen aan een daling van naar schatting 50.000 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar.

Nederland in top 3

Nederland behoort overigens tot de beste landen op het gebied van verkeersveiligheid. Zo staat Nederland in de top 3 van landen met de minste verkeersdoden in de EU, maar er wordt de laatste jaren nauwelijks vooruitgang geboekt. Tegelijkertijd stijgt het aantal (ernstig) verkeersgewonden, waardoor eind vorig jaar een ambitieus plan is gelanceerd om de verkeersveiligheid te verbeteren.

LEES OOK: Waarom de Mitsubishi Eclipse Cross 5 sterren Euro NCAP scoort

Ook interessant
Huisdier vervoeren in de auto: zijn er regels?
Japanse automerken voordeligst om te verzekeren
Verkoop Mitsubishi Motors stevig in de lift
Mitsubishi verbreekt record draadloze 5G-internetsnelheid
Volgende generatie plug-in hybride SUV: wat kunnen we verwachten?
Alliance Intelligent Cloud: dit zijn de voordelen

 

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid