Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Geavanceerd veiligheidssysteem van Mitsubishi Motors

Forward Collision Mitigation: wat is het en hoe werkt het?

30 november 2018

Steeds meer modellen van Mitsubishi Motors zijn leverbaar met het geavanceerde veiligheidssysteem Forward Collision Mitigation System, ook wel bekend als FCM. Enig idee wat het is en hoe het werkt? We leggen het hier uit.

Forward Collision Mitigation werd door Mitsubishi Motors voor het eerst toegepast in 2012. Het betekent letterlijk ‘voorwaartse botsing verzachting’. Klinkt een beetje gek zo, maar dat is wel wat dit systeem doet. En mogelijk zelfs nog beter.

Het FCM-systeem maakt gebruik van een naar voren gerichte radar die achter de grille of vooruit van de auto gemonteerd is. De slimme radareenheid is in staat om objecten vóór de auto te detecteren én de tussenliggende afstand te meten.

Remingreep

Als de afstand tussen de auto en het gedetecteerd object te snel verkleind, wordt de bestuurder met visuele en akoestische signalen gewaarschuwd. Als de bestuurder niet tijdig ingrijpt en een aanrijding dreigt, voert het systeem automatisch een remingreep uit om een aanrijding te voorkomen of de impact daarvan te beperken.

De bestuurder kan overigens de reactiesnelheid van het FCM-systeem bepalen door de stand ‘Far’, ‘Mid’ of ‘Near’ te selecteren, waarmee je het detectiebereik van de radar aanpast. Ook is het FCM volledig uitschakelbaar.

LEES OOK: ‘Automobilisten rijden te lang door op versleten banden’

Eén belangrijk nadeel

De voordelen van radar zijn de betrouwbaarheid, uiterst snelle reactie en optimale werking onder alle omstandigheden, overdag en ’s nachts.

Een nadeel van radar – dat werkt met behulp van radiogolven – is dat het enkel ‘harde’ materialen detecteert. Menselijk weefsel bijvoorbeeld niet. Een dergelijk radarsysteem in een auto detecteert dus geen voetgangers.

Lidar

Om het FCM ook optimaal te laten functioneren voor de bescherming van voetgangers, wat tegenwoordig een vast onderdeel is bij de veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP, maakt het systeem behalve radar ook gebruik van een camera en lidar.

Lidar staat voor ‘Light Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging’ en is in feite een radarsysteem met lasertechniek. Belangrijk is dat lidar wél menselijk weefsel detecteert. De nieuwste generatie van het FCM remt dus, indien nodig, ook om een aanrijding met een voetganger of fietser vóór de auto te (helpen) voorkomen of de impact daarvan te verminderen.

5 sterren Euro NCAP

Dankzij het FCM met voetgangersherkenning in combinatie met de vele andere actieve en passieve veiligheidssystemen behoort de Mitsubishi Eclipse Cross tot de veiligste SUV’s die Euro NCAP ooit getest heeft, met een indrukwekkende score van 97% voor bescherming van volwassen inzittenden en 80% voor voetgangersbescherming.

LEES OOK: 4 voordelen van Mitsubishi’s Super-All Wheel Control

Ook interessant
Onderzoek: Mitsubishi Motors merk met minste motorstoringen
‘Ineens is een auto dan geen auto meer’
Waarom de Mitsubishi Outlander PHEV de ideale gezinsauto is
Mitsubishi Motors hoofdsponsor NK Surftour
Waarom de Mitsubishi Remote Control-app een livesafer is
Kwart Nederlanders heeft last van ‘parkeerschaamte’

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid