Mitsubishi-Motors logo
ClearTechnology logo

Netbeheerder Tennet lanceert platform om stroom te verkopen.

Geld verdienen met je Outlander PHEV: hoe werkt dat?

01 mei 2020

Geld verdienen door de stroom van jouw elektrische auto terug te leveren aan het elektriciteitsnet, is weer een stap dichterbij gekomen. Landelijke netbeheerder Tennet heeft een platform ontwikkeld dat dit op grote schaal mogelijk maakt, inclusief een veilige verrekening van de kosten dankzij blockchain-technologie.

Equigy

Het doel van dit nieuwe platform ‘Equigy’ is om particulieren en bedrijven aan te moedigen om de ‘flexibele capaciteit’ van autobatterijen aan te bieden op de energiemarkt. Dat is nodig om het elektriciteitsnet in balans te houden zonder hulp van kolen- en gascentrales.

Waarom nodig?

We maken steeds meer gebruik van zon- en windenergie, maar deze duurzame energiebronnen zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. De stroomproductie van zonnepanelen en windmolens varieert continu. Maar om stroomstoringen te voorkomen, is het belangrijk dat het elektriciteitsnet continu in balans is. Er mogen geen overschotten of tekorten ontstaan. Dat wordt nu geregeld door energiecentrales meer of minder energie te laten leveren, maar van die centrales willen we juist af.

Er zijn dus buffers nodig die het overschot aan energie kunnen opvangen en terugleveren aan het elektriciteitsnet als dat nodig is. Batterijen van elektrische auto’s zijn hiervoor uitstekend geschikt. Er wordt hier al jaren mee geëxperimenteerd (Vehicle-to-Grid), maar het probleem zit ‘m vooral in de administratieve afhandeling. Hiervoor heeft Tennet nu een oplossing ontwikkeld.

ZIE OOK: Zo maak je de Mitsubishi Outlander PHEV deel van het energienetwerk thuis

Verkoop je eigen stroom

Het platform Equigy is de technische basis waarmee miljoenen gegevens van elektrische auto’s, zonnepanelen, thuisbatterijen, warmtepompen, energieleveranciers en netbeheerders met elkaar kunnen communiceren. Het systeem maakt gebruik van blockchain-technologie en weet exact wie wat wanneer gedaan heeft, zodat de vergoeding voor het terugleveren van stroom netjes én veilig wordt afgehandeld.

Je blijft verder gewoon zaken doen met je energieleverancier. Tennet verzorgt alleen de achterliggende techniek. Eigenaren van een elektrische auto worden met Equigy verbonden via een app, waarmee kan worden ingesteld hoeveel stroom uit de batterij maximaal mag worden teruggeleverd. Het gehele proces van aan- en afmelden inclusief de verrekening via de slimme meter in huis loopt via het Equigy-platform. Volgens Tennet kunnen actieve gebruikers hiermee honderden euro’s per jaar besparen op de energierekening.

Of een elektrische auto daadwerkelijk stroom kan terugleveren (bi-directioneel laden), is echter afhankelijk van het type laadpunt (V2G, V2X) en de techniek in de auto. Elektrische auto’s zijn in eerste instantie gemaakt om op te laden, niet om terug te leveren. Hiervoor zijn specifieke aanpassingen nodig. Ook moet het laadpunt verbonden zijn met een slimme meter voor de financiële vergoeding via de energieleverancier.

Het Equigy-platform is ontwikkeld in samenwerking met de Italiaanse en Zwitserse netbeheerders Swissgrid en Terna en wordt binnenkort gelanceerd in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië. Nu is het de beurt aan de energieleveranciers, laadpaalaanbieders, EV-rijders, leasemaatschappijen en andere belanghebbenden om aan te haken. Hierover zal de komende tijd veel informatie naar buiten komen.

Hoe zit dat bij de Mitsubishi Outlander PHEV?

Mitsubishi Motors heeft veel ervaring met bi-directioneel laden en is al jaren betrokken bij grote Nederlandse praktijktesten met Vehicle-to-Grid, in samenwerking met onder andere Tennet.

Als een Mitsubishi Outlander PHEV is uitgerust met de Remote Control-functie, is die vanuit de fabriek al geschikt voor bi-directioneel laden. Via de Remote Control-app, waarmee je ook de laadtimer en standkachel van de Outlander PHEV kunt instellen, kun je de mogelijkheid van bi-directioneel laden activeren.

In tegenstelling tot veel andere fabrikanten van elektrische auto’s is Mitsubishi Motors er dus al klaar voor. Interesse? Ontdek hier meer over de Mitsubishi Outlander PHEV en houd de ontwikkelingen rondom Equigy in de gaten.

ZIE OOK: Goed nieuws voor Outlander PHEV-rijders: honderden bi-directionele laadpalen op komst

Ook interessant
Waarom de Mitsubishi Outlander PHEV de ideale gezinsauto is
Waarom de Mitsubishi Remote Control-app een livesafer is
ENGIE voorspelt waar nieuwe laadpalen moeten komen
Waarom ik dit laadpunt voor thuis gekozen heb
Mitsubishi Outlander PHEV uitgeroepen tot ‘4WD van het jaar 2020’
250.000ste Mitsubishi Outlander PHEV is een feit

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid